Un equip de científics de l’Institut de Tecnologia de Tòquio (Tokyo Tech, Japó) ha fet servir l’aprenentatge automàtic per dissenyar noves olors i fragàncies. En un article publicat a la revista ‘PLOS One’, els investigadors exposen els resultats del seu darrer estudi, que empra aquesta tecnologia en un sentit que pot ser útil tant per a la indústria del perfum com, també, per a la de l’alimentació.
Un sentit essencial
L’olfacte és un dels sentits més bàsics de les espècies animals. El fan/fem servir per trobar menjar, fa que una possible parella els/ens agradi i també permet detectar la presència de diversos perills. En el cas dels humans, detectem les olors a través dels receptors que s’expressen a les nostres neurones olfactives. Aquestes impressions olfactives de diverses substàncies a les neurones estan relacionades amb les seves propietaats moleculars i també fisicoquímiques. És per això que es poden crear productes que tenen una olor concreta.
Els mètodes actuals prediuen la impressió olfactiva a partir de les característiques físicoquímiques dels productes, però aquest mètode no pot predir com es rebrà exactament, una condició indispensable a l’hora de crear olors noves. Per posar-hi remei, els investigadors han decidit resoldre el problema invers. En comptes d’intentar predir l’olor a partir de les dades moleculars, es preduien les característiques moleculars a partir de la impressió olfactiva. Això es pot fer amb un espectròmetre de masses normal i corrent i models d’aprenentatge automàtic.

Un generador d’olors personalitzat
El professor Takamichi Nakamoto, líder d’aquesta recerca, explica a la web de la seva universitat com es va fer servir un model que s’havia desenvolupat anteriorment per obtenir l’impressió olfactiva i, després, es va predir l’espectre de masses a partir de l’olor, fent servir un sistema basat en aquest però invers. Aquest mètode, que consideren molt senzill, permet preparar ràpidament la barreja d’olors predita i també pot establir quina és la proporció adient de cada component.
Gràcies a aquest sistema, es podrien tenir prediccions molt precises de les propietats fisicoquímiques de les barreges d’olors i també les proporcions de diversos productes que calen per preparar-les, obrint la porta a fabricar fragàncies personalitzades per a cada consumidor, és a dir, crear un perfum, fragància o aromatitzant amb l’olor exacta que desitgi.