MonPlaneta
Proposen limitar el consum energètic dels rics per reduir emissions

Limitar el consum energètic dels rics pot ser l’única manera de reduir emissions i, d’aquesta manera, complir els compromisos de lluita contra el canvi climàtic. Aquesta és la premisa d’un equip d’investigadors de la Universitat de Leeds (Anglaterra) que, en un article publicat a ‘Nature Energy’ analitza diversos escenaris per trobar una solució que redueixi la demanda energètica dels països de la manera més justa i equitativa.

L’opció que planteja l’estudi és limitar l’ús d’energia del 20% d’usuaris que en fan servir més mentre, alhora, es permet als qui en fan servir menys i tenen menys ingressos que augmentin el consum per millorar la seva qualitat de vida. En aquest escenari, el límit s’ha posat a 170,2GJ per persona i per any, una reducció respecte la mitjana de 196,8GJ per persona i any d’aquest grup poblacional.

Els turistes són responsables del 8% de les emissions mundials de CO2

Reducció de les emissions i beneficis per als més desafavorits

Si es fes això, i partint de dades de 27 països europeus, les emissions de CO2 de l’energia domèstica caurien un 11,4%, les del transport un 16,8% i, en total, un 9,7%. Permetre que les persones amb menys recursos augmentessin la despesa energètica, en canvi, faria augmentar el consum d’energia només un 1,4%. Així, mentre els més rics consumirien menys energia per reduir emissions, els més pobres podrien climatitzar les seves llars, per exemple.

Davant d’aquests resultats, els autors de l’estudi recorden que els polítics haurien d’aconseguir el suport del públic per posar en marxa aquests mecanismes de reducció d’emissions per la banda del consum ja que des de la generació i distribució, afirmen, no s’aconseguirà un descens suficient a la velocitat necessària. Segons l’IPCC, en canvi, reduir la demanda podria aconseguir entre el 40% i el 70% de la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle que cal assolir abans de 2050.

La cimera COP27 ha estat criticada pels desplaçaments en avió privat de molts dels seus assistents | Nacions Unides
Els objectius de reducció d’emissions no s’aconseguiran només amb la transició energètica, segons l’IPCC | Nacions Unides

La població podria estar d’acord a penalitzar el consum ‘de luxe’

Com a part de l’estudi, els investigadors també van reunir grups de persones per valorar les respostes de la població a diferents intervencions polítiques per reduir l’ús d’energia. Així, per exemple, establir quotes als desplaçaments en avió i en cotxe era vist, per moltes persones, com un atac a la llibertat i al dret a escollir, mentre que d’altres estaven d’acord a fer-ho en alguns casos, com ara per qüestions de negocis o vols privats.

En qualsevol cas, aquesta part del treball va veure clarament com hi havia una preocupació generalitzada per l’emergència climàtica i un reconeixement de la necessitat d’emprendre mesures urgents. A més, molts dels participants van reconèixer que les limitacions a l’ús d’energia ‘de luxe’ són una bona manera de tractar tothom de manera justa, cosa que pot fer-ho acceptable si es donen les raons correctes. La pandèmia de Covid-19, amb les seves restriccions, pot ser-ne un bon exemple.

Més notícies
El canvi d'hora sempre és motiu de debat per si els seus beneficis són tants com s'afirma | Jernej Furnam / Flickr (CC BY 2.0)
El canvi d’hora redueix realment el consum d’energia?
Un equip d'investigadors afirma que sí després d'un estudi en profunditat i afegeix que també ajuda al clima
Les instal·lacions de consum col·lectiu són una oportunitat molt atractiva per reduir la despesa d'energia elèctrica de pagament | Powen
6 beneficis de l’autoconsum col·lectiu d’energia
Avui entra en vigor el Pla d'Estalvi Energètic del govern espanyol, que el vol potenciar
Controlar l'entrada de sol a casa pot suposar un gran estalvi energètic | Inokho
Protegir bé els edificis del sol pot reduir-ne el consum energètic un 60%
Un estudi apunta que Europa podria estalviar l'emissió de 100 milions de tones de CO2 i 285.000 milions d'euros d'aquí 30 anys
L'autoconsum compartit pot ser una gran oportunitat per empreses que tenen grans superfícies per generar electricitat | iSiSMAR
L’autoconsum compartit, un futur verd i ‘low-cost’ per a les empreses
El model permet estalviar fins un 40% de la factura i obtenir beneficis venent l'excedent a les empreses veïnes

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa