Juntament amb la capacitat de les bateries, el temps de recàrrega dels vehicles elèctrics és el principal inconvenient que hi troben els seus consumidors. Segons el tipus de carregador que hi hagi a l’abast, tornar a tenir la bateria al 100% pot trigar fins a 10 hores i, amb els més sofisticats, entre 20 i 40 minuts. Un problema que, segons alguns estudis, ha frenat la implantació d’aquesta nova forma de mobilitat.

La física quàntica, però, podria canviar tot això i aconseguir que recarregar la bateria necessités el mateix temps que omplir el dipòsit a una gasolinera, revolucionant la transició en la mobilitat. En un article publicat a ‘Physical Review Letters’, un equip d’investigadors aprofundeix en aquest camp tan prometedor, obert el 2012 amb la creació del concepte de “bateria quàntica” que, aprofitant les seves propietats, podria carregar totes les cèl·lules de la bateria alhora en comptes de fer-ho en paral·lel, com fins ara.

Motor de cotxe elèctric | Flickr
Motor de cotxe elèctric | Flickr

Una rapidesa increïble

A l’estudi es demostra, fins i tot, quina velocitat es pot arribar a aconseguir amb un sistema de carregadors quàntics. Si a les bateries tradicionals la velocitat augmenta linealment amb el número de cèl·lules que conté, amb les quàntiques aquest augment podria ser quadràtic. És a dir, si un cotxe una bateria de 200 cèl·lules es podria carregar 200 vegades més ràpid. En el cas del carregador més lent, de les 10 hores es passaria a només tres minuts. En el dels més ràpids, seria cosa de segons.

L’inici d’un llarg camí

La investigació en aquest camp, però, no només pot tenir implicacions per a la mobilitat o per a l’electrònica de consum sinó que fins i tot podria ser clau en el desenvolupament de les centrals nuclears de fusió, que necessiten carregar i descarregar molta energia a gran velocitat. Aquestes tecnologies quàntiques, però, tot just s’estan començant a desenvolupar, i és per això que veure’n les possibilitats és essencial per atreure inversions i que siguin una realitat com més aviat millor. Al cap i a la fi, el futur serà elèctric amb càrrega instantània o sense ella.

Nou comentari

Comparteix