MonPlaneta
La primera “bateria de sorra” podria iniciar una revolució energètica
  • CA

Un equip d’investigadors finesos, que han constituït l’empresa Polar Night Energy, ha instal·lat la primera “bateria de sorra” totalment funcional, que podria iniciar una revolució energètica gràcies a la seva capacitat d’emmagatzemar energia durant mesos. Així se solucionaria un dels grans problemes de les energies renovables, les seves fluctuacions en la generació.

Guardar energia en sorra calenta

La tecnologia es basa, com el seu nom indica, en l’ús de sorra, que es carrega amb la calor generada amb electricitat provinent de fonts renovables. La sorra emmagatzema la calor a uns 500ºC i es pot fer servir per escalfar les llars a l’hivern, quan l’energia és més cara. Així, en el cas de Finlàndia, podrien reduir la dependència del gas rus, un fet que d’ençà de la invasió d’Ucraïna ha esdevingut encara més problemàtic, especialment des que el país va decidir entrar a l’OTAN i es va aturar el subministrament de gas i també d’electricitat.

Amb l’hivern apropant-se, la preocupació creix, i és per això que s’ha posat en marxa aquesta prova pilot d’una tecnologia que podria solucionar part del problema. Instal·lada en una petita central elèctrica a l’oest del país, la bateria està feta d’unes 100 tones de sorra per a construcció i és una possible manera d’emmagatzemar energia de manera barata.

Amb aquesta sorra es poden fer bateries que emmagatzemen energia en forma de calor a fins a 500ºC durant mesos | Polar Night Energy
Amb aquesta sorra es poden fer bateries que emmagatzemen energia en forma de calor a fins a 500ºC durant mesos | Polar Night Energy

Una solució al gran problema de les renovables

Per bé que es poden afegir plaques solars i molins de vent amb una facilitat relativa, la seva intermitència suposa un problema a l’hora de garantir el subministrament elèctric, tant per excés com per defecte, segons el moment. La solució evident és guardar aquesta energia en bateries, però les tecnologies actuals de bateries de liti serien molt cares, amb una capacitat limitada i tindrien una petjada ambiental molt gran.

Les bateries de sorra podrien ser una solució barata i amb poc impacte i que, a més, permet guardar quantitats notables d’energia de manera ràpida fent servir el mateix sistema que una estufa elècrica, generant aire calent que circula per la sorra, produint-se un intercanvi de calor. La sorra, a més, és un mitjà molt eficient per guardar-la i la perd molt a poc a poc.

De fet, els desenvolupadors de la bateria afirmen que pot mantenir la sorra a 500ºC durant mesos, conservant l’energia al seu interior. Quan sigui necessària, la bateria alliberarà l’aire escalfat, que escalfarà aigua pels sistemes de calefacció de la zona, permetent escalfar llars, oficines i fins i tot una piscina municipal.

Foneria d'acer | Pxhere
Les indústries que necessiten grans quantitats de calor podrien aprofitar aquestes bateries per obtenir energia barata | Pxhere

Avantatges i limitacions

Aquesta flexibilitat en l’ús i l’emmagatzematge de calor pot suposar un estalvi enorme, especialment als països freds, i la prova que s’està duent a terme demostrarà la seva utilitat a una escala més gran que els experiments fets al laboratori fins ara. No obstant això, i si més no de moment, la bateria només serveix per emmagatzemar calor, ja que la seva eficiència cau enormement si es fa servir per tornar l’electricitat a la xarxa elèctrica.

No obstant això, poder guardar calor també pot ser una oportunitat enorme, especialment en països freds i també per a la indústria, on molts dels processos requereixen temperatures altes. Així doncs, podríem ser davant d’una gran oportunitat que, quan arribi l’hivern, veurem si s’ha convertit en una manera de reduir la dependència dels combustibles fòssils que podria ajudar a una transició energètica molt necessària.

Més notícies
Motor de cotxe elèctric | Flickr
Un material extret dels arbres millorarà la nova generació de bateries
És molt més conductor, barat i poc contaminant que els que es fan servir actualment
Retirada de cobalt del càtode d'una bateria d'ió-liti esgotada | Jeff Fitlow / Universitat Rice
Les bateries amb liti reciclat poden ser tan eficients com les de liti “nou”
Nou avenç en un dels obstacles més grans de la transició energètica
La nova bateria elèctrica durant les proves al laboratori | Akron University
Desenvolupen unes noves bateries per a vehicle elèctric que poden durar més de 16 anys
Aquest avenç podria ser molt important per al futur de la transició energètica
Bateria de vehicle elèctric
Una nova bateria podria emmagatzemar més energia i ser molt més sostenible
Basada en l'alumini, està fet amb materials més abundants i podria reduir tant els costos de producció com l'impacte ambiental, fent-la perfecta fins i tot per a les energies solar i eòlica

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa