En un article publicat a ‘The Conversation’, Neil McCulloch, professor associat d’Economia Política de la Universitat de Sussex, a Anglaterra, afirma que el pas a les energies renovables només es produirà si el combustible continua sent tan car com ara. Així doncs, considerant que la situació actual és bona pel planeta, anima a fer-la permanent, donant alguns consells per mantenir-los alts.

El mateix McCulloch reconeix que la seva opinió pot semblar sorprenent quan “milions de llars als països rics” han de triar entre el menjar i l’aire condicionat i, als països més pobres, la situació és “infinitament pitjor”. A més, l’augment del preu del gas ha fet pujar els preus dels fertilitzants i, a causa de la invasió russa d’Ucraïna, les exportacions de blat han caigut.

La invasió russa d'Ucraïna no només ha devastat el país sinó que ha trastocat tota l'estabilitat alimentària mundial | Oleksandr Ratushniak / UNDP Ukraine
La invasió russa d’Ucraïna no només ha devastat el país sinó que ha trastocat tota l’estabilitat alimentària mundial i el preu dels combustibles | Oleksandr Ratushniak / UNDP Ukraine

Els governs han aturat la transició energètica per por a revoltes

Així doncs, els preus del menjar estan pujant, la inflació també i la seguretat alimentària de moltes parts del món està en perill. De fet, recorda McCulloch, ja s’estan produint revoltes a causa de la falta d’aliments, amb ciutadans “protestant pel fracàs dels seus estats” per garantir-los una necessitat tan bàsica com el menjar.

És per això, continua, que les polítiques energètiques de tot el món “han fet mitja volta”, reduint els impostos a l’energia mentre fa pocs mesos, a la cimera COP26 de Glasgow, havien promès posar impostos al carboni i eliminar les subvencions als combustibles fòssils. L’augment del preu de l’energia ha fet que fessin el contrari per evitar, segurament, una catàstrofe.

I no obstant això, recorda el professor, reduir enormement l’ús de combustibles fòssils és l’única manera de complir els objectius climàtics, i una de les millor maneres d’aconseguir-ho és, precisament, que siguin més cars. Aquesta mesura és impopular, és clar, i fins i tot pot produir esclats de violència.

Pous de petroli  | D.P.
El petroli continua sent un negoci molt lucratiu i, per desincentivar-lo, hauria de deixar-ho de ser | D.P.

Mantenir els preus alts i reformar el sistema d’impostos

En un treball recent, McCulloch i altres investigadors van mostrar que les revoltes són causades per l’augment dels preus, sovint després de retirar subsidis al combustible. Així, aquests esclats són l’única manera com els ciutadans perceben que poden expressar la seva ira sobre les polítiques o les accions del govern, o l’única que els deixen.

Així doncs, es pregunta, és possible mantenir el combustible car sense provocar revoltes? La clau, diu, és mantenir el preu alt augmentant els impostos quan el que es pagui pel gas i el petroli al mercat internacional torni a baixar, però cal fer-ho políticament acceptable: els preus alts es consideren intolerables si s’associen a uns beneficis enormes per les companyies petrolieres o gasístiques.

Per tant, caldria “una reforma radical del règim d’impostos” d’aquestes empreses. Això faria que el preu del combustible continués alt encara que les empreses no se’n lucressin prou i, segurament, desincentivaria continuar invertint en la producció de combustibles fòssils tal com, fe fet, recomana l’Agència Internacional de l’Energia si es vol aconseguir la neutralitat en carboni el 2050.

La crema de combustibles fòssils és una font molt important de N2O  | Cristóbal Castro
Reduir l’ús de combustible per mitjà del seu encariment és una mesura impopular però que, segons McCulloch, podria implementar-se correctament | Cristóbal Castro

Fer que els ciutadans se’n beneficiïn

D’altra banda, l’acceptació d’un preu més alt del combustible també depèn del retorn que tinguin els impostos que es paguen, que es pot instituïr de diverses maneres, ja fos en forma d’un retorn directe en forma de xec o bé emprant aquests diners, per exemple, per a subvencionar la implantació de les energies renovables.

McCulloch conclou que “els preus disparats de l’energia són un desastre pels consumidors pobres de tot el món” però apunta que, “irònicament”, són una oportunitat per accelerar la transició a les energies netes “d’una manera justa per a tots” i que eviti “crisis encara més profundes els propers anys”.

Més notícies
La manera com conduim i els pneumàtics que fem servir poden canviar molt l'impacte ambiental dels nostres desplaçaments

La conducció i els pneumàtics poden reduir molt l’ús de combustible

L'estalvi pot arribar a més del 20%
:  - Mobile
L'oli de les fregidores industrials pot ser reciclat per fer-se servir com a combustible sostenible per a avions | Pxhere

Reciclar oli de fregir i fer-ne combustible d’avió, tota una oportunitat

Alguns grans aeroports ja estan treballant per fer aquest salt en la sostenibilitat del transport aeri
:  - Mobile
Pous de petroli

Els bancs financen nous pous de gas i petroli malgrat les seves promeses

Adoptar objectius de sostenibilitat no els ha aturat, segons una organització que promou les inversions responsables
:  - Mobile
El logotip de la companyia Shell | Royal Dutch Shell

Un tribunal ordena a la petroliera Shell que redueixi les seves emissions de CO2 un 45%

Tot i que la decisió només té efecte als Països Baixos, podria ser un precedent per a judicis futurs a altres companyies i indrets
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix