MonPlaneta
Gran èxit de l’educació ambiental a parcs i platges metropolitans

El programa Aprenem a la Xarxa d’educació ambiental als parcs i platges metropolitans d’aquest curs 2022-2023 ha estat un gran èxit, amb unes 25.000 persones participant a les activitats organitzades en aquesta tasca d’aprenentatge que es vertebre en diversos projectes educatius i de dinamització i que té un objectiu triple: divulgar i fer conèixer els valors ambientals d’uns espais amb alt valor ecològic molt a prop de les zones urbanes.

Núria Machuca, tècnica de promoció dels Serveis de Gestió de Parcs i Platges de l’AMB, explica que amb aquesta participació es pot “avançar en el treball d’objectius com ara transmetre la importància de la conservació d’aquests espais de natura en contextos urbans densament poblats com el de l’àrea metropolitana, habilitar nous espais d’aprenentatge, millorar-ne la percepció, reforçar els vincles amb la ciutadania o fer que esdevinguin espais de dinamització i trobada per a barris i municipis”. Així, el programa es consolida com a referent en el canvi de paradigma de la gestió d’aquests espais públics, amb una implicació cada cop més important de la ciutadania com a agents actius dels seus conservació i manteniment.

15.000 persones a les activitats educatives amb escoles

Al llarg del curs, prop de 15.000 persones han participat a les activitats educatives per a escoles i entitats de lleure als parcs i platges metropolitans. Aquestes propostes són part de diversos projectes educatius que volen fomentar el trinomi educació-divulgació-concienciació ambiental envers aquests espais.

Així, gairebé 10.000 persones han participat a les activitats del programa ‘Compartim un Futur’, on les més sol·licitades han estat dedicades a la descoberta ambiental d’aquests espais. Són “Flora i fauna a la desembocadura del Besòs”, “Qui viu a l’estany?” i “Qui viu als parcs?”. També destaca l’activitat “Coneix les platges metropolitanes”, actualment anomenada “Salvem les platges metropolitanes”, que convida a reflexionar sobre els usos de les platges i els impactes antròpics i del canvi climàtic en el litoral metropolità.

A banda, però, s’han desenvolupat fins a 65 projectes participatius a parcs i platges on han assistit més de 2.000 persones. Aquests projectes es basen en la metodologia d’aprenentatge servei (ApS), amb què l’alumnat adquireix coneixements sobre les necessitats eals de l’entorn, en aquest cas el manteniment, conservació o educació ambiental en un parc o platja del seu municipi per tal de millorar-lo.

D’aquests, el projecte més sol·licitat ha estat “Seguiment de caixes niu i menjadores per a ocells”, dedicat a descobrir els ocells i a mantenir i reviar les caixes niu i les menjadores per a aus insectívores dels parcs. La proposta “Recuperem les dunes metropolitanes”, que treballa la funció de la duna en l’entorn del litoral i el seu estat de conservació, i on es duen a terme actuacions de millora, també ha tingut bona acollida.

Celebració del dia Mundial de l'Aigua pintant un mural col·laboratiu als murs del parc Nou, a El Prat de Llobregat | AMB
Celebració del dia Mundial de l’Aigua pintant un mural col·laboratiu als murs del parc Nou, a El Prat de Llobregat | AMB

D’altra banda, més de 1.600 persones han participat al projecte “Pedals als parcs i platges metropolitans”, on es treballen de manera combinada la conservació dels parcs i platges i la mobilitat sostenible. Aquesta proposta ha guanyat importància aquest curs perquè s’ha ampliat el número de municipis on es realitza, de dos a sis, i s’han fet proves pilot a dos municipis més.

Finalment, prop d’un miler de participants ha realitzat activitats del programa Escoles a Prop, en què centres educatius i entitats de l’entorn immediat d’un parc o platja metropolità en descobreixen els valors i treballen algun tema relacionat amb els elements que el conformen.

Valoració molt positiva dels projectes de dinamització amb famílies

La programació de primavera de les Jugatecambientals ha acollit més de 9.600 persones, amb presència a 40 parcs i 5 platges metropolitans. És una xifra provisional, perquè el funcionament d’aquest programa engloba un any natural i quedarà pendent la valoració final després de la tardor, en què s’hi incorporarà la platja del Somorrostro de Barcelona.

Aquest catàleg d’activitats ha permès gaudir de propostes autoguiades com ara espais artístics, de lectura, construcció, observació i coneixement de la natura, a més d’activitats de descoberta autònoma dels valors dels parcs i les platges. A més, també ha comptat amb una programació variada d’activitats dirigides per especialistes que fan descobrir al públic, de manera didàctica, amena i vivencial, molts conceptes relacionats amb la natura més propera a casa i altres relacionat amb el medi ambient en general.

En aquesta edició ja s’han posat en marxa dues propostes noves de dinamització: “Visitem la Jugatecambiental” i “L’hora del conte”, en col·laboració amb les biblioteques públiques properes al parcs. La primera proposta ha ofert a diferents escoles metropolitanes els recursos de les Jugatecambientals, on nens i nenes d’I5 han gaudit d’una activitat de descoberta dels parcs i d’una estona de joc educatiu als seus espais lúdics. En segon lloc, “L’hora del conte” és un nou espai cultural al parc després de l’escola on la lectura es barreja amb el contacte a l’aire lliure: 400 persones han assistit a les sessions dels parcs de la Fontsanta, el Canal de la Infanta, la Font del Rector i la platja de Castelldefels.

Les Jugatecambientals es van iniciar fa nou anys i hi han participat més de 221.000 persones. En el cas del 17è cicle d’activitats als parcs, platges i rius metropolitans, hi han assistit més de 1.680 persones. Aquesta xifra també és provisional, ja que la programació s’allargarà fins a finals de la tardor, després d’una aturada durant l’estiu.

Més notícies
Festa d'inauguració del nou jardí de papallones i l'hotel d'insectes del parc de Canal de la Infanta de Cornellà de Llobregat | AMB

La Jugatecambiental torna amb activitats pels més menuts

Comença la temporada de tardor als parcs i platges de la metròpoli de Barcelona
Les activitats d'educació ambiental de l'AMB són conegudes per la seva vessant escolar però van molt més enllà i es vol aprofundir en aquest aspecte en el futur | AMB

De l’educació ambiental a la cultura de la sostenibilitat, un objectiu metropolità

L’AMB prepara el seu nou programa en aquest àmbit per tal d’empoderar la ciutadania

Sant Vicenç dels Horts inaugura una aula d’educació ambiental

L'objectiu de l'aula, situada al parc del Pi Gros, és reforçar el valor dels espais verds urbans
L'AMB ha destinat 40 milions d’euros des del 2015 amb l'objectiu d'apropar els rius metropolitans a la ciutadania | AMB

L’AMB destina 40 milions a apropar els rius metropolitans a la ciutadania

Aquest any s’han registrat uns 3 milions de visites a la zona del Llobregat i hi podem trobar més de 1.200 espècies de fauna i més de 2.000 de flora

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa