D’ençà que Rússia va envair Ucraïna i va començar a fer servir les reserves de gas per condicionar la resposta d’Europa, el Vell Continent ha girat cap al gas natural liquat (GNL) com a alternativa més barata. El que no és, però, és una alternativa sostenible: segons un estudi a què ha tingut accés la cadena britànica BBC, la producció i transport de GNL a Europa produeix 10 vegades més emissions de carboni que el gas que es ta servir habitualment i contrarresta els esforços fets per reduir la contribució del continent al canvi climàtic.
Un mal substitut del gas natural
Tant a la Unió Europea com també al Regne Unit, les importacions de GNL han crescut enormement durant els darrers mesos, fins a un 65% durant els 9 primers mesos de 2022 en comparació al mateix període de l’any passat. El problema és que, segons l’informe elaborat per la companyia noruega Rystad Energy, el GNL consumeix moltíssima energia en la seva producció i transport.
Per fer el GNL, el gas s’ha de refredar en congeladors gegants a temperatures de -160ºC i, quan ho fa, es torna 600 cops menys voluminós, cosa que el fa molt més fàcil de transportar. No obstant això, i tot i que cremar el gas emet exactament el mateix independentment del seu estat, l’energia invertida prèviament és molt més gran.
Així, segons Rystad, si un barril de gas natural suposa uns 7kg de CO2, la mitjana pel GNL, en tot el seu procés, és d’uns 70kg. Si finalment Rússia tanca completamnt l’aixeta del gas i tota la seva energia hagués d’arribar de la seca versió licuada, les emissions de CO2 augmentarien en 35 milions de tones en comparació a les de 2021.
“El triomf del pensament a curt termini”
Per a alguns experts consultats per la BBC, l’ascens del GNL no és res més que “el triomf del pensament a curt termini”. Així, el doctor Paul Balcombe, de la Universitat Queen Mary de Londres (Anglaterra), apunta que la situació hauria de ser “una oportunitat real” per reduir l’ús de cas, i no pas de substituir-ne un per un altre. “Hem d’incrementar l’eficiència energètica i el desplegament de les renovables”, continua, mirant a llarg termini per obtenir beneficis “financers i mediambientals”.
Els governs europeus estan hipotecant el futur de tots
Tot plegat, però, no sembla que sigui al cap de les empreses i els governs europeus, que planegen construir unes 20 noves terminals de GNL. Un projecte problemàtic perquè, segons Amics de la Terra en declaracions a la BBC, per fer-les econòmicament viables els països hauran de fer contractes d’importació molt llargs, condemnant el continent a mantenir les seves emissions durant dècades quan, en realitat, les haurien de reduir. A més, segons afegeix Rystad, un 16% del GNL que importa Europa continua venint de Rússia.