La investigació per determinar la responsabilitat en les explosions que van destruir els gasoductes Nord Stream, al mar Bàltic, continuen avançant. Segons explica la revista nord-americana ‘Wired’, especialitzada en noves tecnologies, dos vaixells sense identificació són la darrera pista sobre qui va dur a terme aquest acte de sabotatge. En un article, expliquen com les imatges per satèl·lit situen aquestes dues naus, que duien el localitzador desconnectat, a la zona durant els dies immediament anteriors a les explosions.
El mitjà cita l’empresa de seguiment per satèl·lit SpaceKnow que afirma que, en aquelles hores, dos vaixells d’entre 95 i 130 metres de llargada van passar a prop dels gasoductes, que van volar pels aires el 27 de setembre passat emetent quantitats enormes de metà, un gas d’efcte hivernacle molt potent.
El localitzador apagat, un indici clar per a la sospita
Cap dels dos duia el localitzador en marca, de manera que ni els seus moviments ni cap altra informació és accessible de manera ràpida, com passa amb la majoria de trànsit marítim. Tot i que existeix la possibilitat que tots dos localitzadors estiguessin fallant alhora, les circumstàncies fan que resulti poc probable que aquesta sigui l’explicació. De fet, quan un vaixell d’aquesta mida no duu localitzador o el té apagat, sovint és per evitar que se’l relacioni amb actes il·legals que van de la pesca furtiva al tràfic de persones o mercaderies no autoritzades, a més de la pirateria.
Tot plegat, és clar, augmenta les sospites sobre la responsabilitat de les explosions, que es considera que no van ser accidentals. L’OTAN, de fet, ja ha demanat més informació a SpaceKnow per a la seva investigació, que apunta a Rússia malgrat que el país ha negat qualsevol implicació en els fets.