El director i guionista Adam McKay, conegut entre d’altres per ser haver dirigir la pel·lícula ‘Don’t Look Up’ (2021), va publicar fa pocs dies un anunci fals on ataca directament i amb molta mala bava la petroliera nord-americana Chevron. Des d’aleshores, l’anunci s’ha fet viral i ha estat vist arreu del món per la sàtira amb què McKay ataca la companyia, a qui assenyala per posar els seus beneficis per davant de la salut, el benestar i el futur de tot el planeta.
Els beneficis per davant de tot
El mateix director va ser qui va publicar-lo a Twitter. És un suposat anunci de Chevron, que fa servir les típiques imatges recurs de persones passant-ho bé en diversos contextos, amb una música alegre d’orquestra de fons, mentre la veu en ‘off’ explica com les emissions de gasos d’efecte hivernacle generades pels productes de la companyia estan convertint el planeta en una pel·lícula de ‘Mad Max’. Després, dedica una bona estona a recordar a l’empresa, preocupada només pels seus beneficis, no li importa gens ni la salut ni el benestar dels espectadors.
Un dels moments més interessants de l’anunci és quan s’atura un moment a colpejar amb la mateixa força la indústria de la publicitat i els directors d’anuncis, capaços de vendre qualsevol cosa: aquest spot, diu està fet expressament per “dur-te a un estat catatònic que et faci oblidar un fet en concret: que Chevron t’està assassinant activament, cada dia”.
Un dit acusador contra els responsables del canvi climàtic
Chevron, és clar, no és l’única que ho fa: el mateix anunci acaba recordant que funciona igual per a qualsevol altra petroliera o “qualsevol polític que està canviant el futur de la vida d’aquest planeta per diner brut en accions del petroli”. Tota una acció de conscienciació per part d’un dels directors del moment –i amb una llarga carrera al costat de Will Ferrell– que, de tan sincera com és, posa al seu lloc no només la indústria del petroli sinó també la de la publicitat, amb qui sovint comparteix la cerca del benefici a qualsevol preu.