Les grans companyies petrolieres fan grans inversions en explicar les seves accions per combatre el canvi climàtic, però la distància entre les paraules i els fets és enorme. Això conclou un informe del ‘think tank’ climàtic anglès InfluenceMap en el seu darrer informe, que apunta que els missatges d’aquestes grans empreses no té gaire a veure amb com actuen.

Només un 12% de les seves inversions són verdes

El document ha analitzat gairebé 3.500 comunicacions públiques fetes el 2021 per BP, Chevron, ExxonMobil, Shell i TotalEnergies, de les quals el 60% contenien algun missatge ‘verd’. InfluenceMap va calcular els diners que afirmaven que gastarien en inversions verdes aquell any, concloent que de mitjana només un 12% de la seva despesa es va fer en les accions que les mateixes companyies consideren sostenibles o baixes en carboni.

Aquest desequilibri entre els seus missatges al públic i la tasca que duen a terme de debò és considerada “sorprenent” pel ‘think tank’, que considera que tot plegat forma part d’una “campanya sistemàtica” per presentar-se com empreses amb voluntat de combatre el canvi climàtic alhora que continuen invertint en combustibles fòssils. A més, també calculen que aquestes empreses inverteixen uns 750 milions de dòlars anuals en comunicacions relacionades amb la sostenibilitat només de manera interna, sense tenir en compte el cost extern de la publicitat i les agències de relacions públiques.

El logotip de la companyia Shell | Royal Dutch Shell
La companyia Shell és la que inverteix més en publicitat verda i la que inverteix menys en solucions reals | Royal Dutch Shell

L'”evolució” d’una campanya que fa anys que dura

En un article publicat a la cadena nord-americana CNN, des d’InfluenceMap consideren que tot plegat només és “una evolució” de les tàctiques que fan servir aquestes companyies per “endarrerir” la seva acció per frenar el canvi climàtic, desinformant sobre les seves línies de negoci primàries i emfatitzant les tecnologies de transició energètica i les campanyes verdes a les seves relacions públiques.

D’entre les cinc empreses, la diferència més gran entre les paraules i els fets és a Shell, que va fer servir ‘ganxos’ verds al 70% dels seus missatges mentre només un 10% de les seves inversions és en operacions baixes en carboni. ExxonMobil la segueix a poca distància. A més, l’informe també apunta que, excepte en el cas de TotalEnergies, han pogut comprovar que les empreses han intentat influenciar els legisladors perquè els permetin continuar amb les seves operacions de petroli i gas.

Més notícies
Els bioplàstics són una de les indústries del futur i és per això que els inversors s'hi estan bolcant | Wikimedia Commons

La indústria dels bioplàstics es prepara per substituir el petroli

Les inversions per tal d'augmentar la producció arriben als milers de milions d'euros
:  - Mobile
Els pneumàtics de guaiule poden ser una gran alternativa al petroli | Bridgestone

Bridgestone fa una inversió milionària per fabricar pneumàtics amb matolls

Una planta resistent a la sequera podria servir per substituïr el petroli
:  - Mobile
Pous de petroli  | D.P.

El ‘peak oil’ s’apropa però tot sol no podrà frenar el canvi climàtic

L'Agència Internacional de l'Energia reclama accions decidides i molta més inversió en renovables
:  - Mobile
Omplir el dipòsit és cada cop més car i, segons un professor d'economia política, ho hauria de ser encara més per poder reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle | Pxhere

El pas a les renovables només es produirà si el combustible continua car

Un expert considera la situació actual positiva pel planeta i anima a fer-la permanent
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa