L’empresa Bridgestone invertirà més de 100 milions de dòlars en la fabricació de pneumàtics fets de matolls. Segons ha informat a través d’un comunicat, dedicarà recursos a augmentar la producció fent servir guaiule, una espècie de matoll del desert, resistent a la sequera, que podria substituïr el petroli en la fabricació d’aquests productes.
Els automòbils encara fan servir molt petroli
Tot i que la indústria de l’automòbil s’està apartant lentament dels combustibles fòssils pel que fa a la font d’energia, això no vol dir que no en continuï fent servir. Per fer cada pneumàtic de cotxe, es consumeixen més de 26 litres de petroli i, cada any, se’n fan més de 2.000 milions, cosa que dóna una idea de l’enorme consum que això suposa.
És per això que algunes empreses estan interessant-se en el guaiule com a alternativa. En el cas de Bridgestone, ho fa des del 2012, quan va construir un centre d’investigació i des d’aleshores ha treballat en programes de recerca per aconseguir que sigui el material dels pneumàtics del futur.

“Beneficis pel medi ambient i l’economia”
Segons Nizar Trigui, cap tecnològic de la branca americana de la companyia, el guaiule pot “reduir els impactes ambientals” i alhora crear “un sistema agrícola més sostenible” en zones on les condicions climàtiques estan dificultant el conreu d’altres productes. Així doncs, conclou, aquesta nova indústria podria tenir “molts beneficis pel nostre medi ambient i la nostra economia”.
De fet, les alternatives al cautxú emprat tradicionalment, que ha estat causa de l’explotació de pobles nadius tant a l’Àfrica com a Amèrica del Sud, ja s’havien estudiat fa dècades, però la producció de la variant sintètica d’aquest material, feta amb base de petroli, hi va posar fi. No obstant això, els pneumàtics encara duen entre un 10% i un 30% de cautxú natural, i Bridgestone vol que aquesta proporció torni a augmentar fins a ser el 100% però emprant mètodes més respectuosos i sostenibles.

Una alternativa prometedora
El guaiule és una gran opció en aquest sentit perquè, de fet, el seu cautxú permet fabricar pneumàtics d’una qualitat superior, especialment per a grans camions, avions i fins i tot cotxes de curses. De fet, les proves en aquests darrers vehicles apunten que els pneumàtics tenen un rendiment “semblant o superior” als tradicionals. A més, és molt fàcil de cultivar i el seu cautxú, si es treballa, no només és resistent sinó que causa moltes menys al·lèrgies.
La seva extracció, però, és més complicada, cosa que ha motivat que s’hagi de fer recerca per aconseguir-ho i, és clar, fer-ho d’una manera que no només sigui ràpida sinó també barata. En aquest sentit, la inversió de Bridgestone pot ser una passa en la direcció correcta.