L’aerolínia neerlandesa KLM ha estat denunciada per un grup ambientalista que l’acusa de “greenwashing”, és a dir, de fer publicitat d’unes accions de sostenibilitat que són enganyoses i no reflecteixen la realitat. Segons els activistes de Fossielvrij NL, que compten amb el suport de ClientEarth i Reclame.NL, aquesta és la primera vegada que les accions de les companyies aèries per ‘maquillar’ el seu impacte ambiental continuat són objecte d’una demanda judicial.

Contra la campanya de compensació d’emissions

Els denunciants afirmen que els anuncis de KLM i el seu programa de compensació d’emissions de carboni creen la falsa impressió que els seus vols no contribueixen al canvi climàtic. Es refereixen, més concretament, a la seva campanya “Fly Responsibly”, que va començar l’any 2019 i que afirma que l’aerolínia està “creant un futur més sostenible” i que va camí de reduir a zero les seves emissions el 2050. Si pels ambientalistes totes aquestes afirmacions són enganyoses o directament falses, per a KLM estan “basades en arguments sòlids” i, a més, “compleixen amb les legislacions i regulacions aplicables”.

Un investigador del CTFC treballa en una plantació d'espècies productores de fusta de qualitat a Solsona | ACN
Pagar per plantar arbres que compensin les emissions del viatge és pels denunciants, una acció de “greenwashing” | ACN

Un dels punts més polèmics un producte de compensació d’emissions anomenat CO2Zero, que KLM explica que serveix per a projectes de restauració i per a la compra de biocombustibles. Així, en teoria, la compra d’aquest ‘bo’ equilibraria la petjada ambiental del viatge dels clients. Els grups ecologistes, en canvi, afirmen que aquest tipus de productes no limita el dany al medi ambient i que, promocionant-lo entre els seus clients, estan netejant-los la consciència i impedint que les emissions es redueixin.

KLM considera que actua correctament

Per tot plegat, KLM ha estat denunciada en virtut de la Directiva de Pràctiques Comercials Deslleials de la Unió Europea, aprovada l’any 2005. En declaracions a la cadena britànica BBC, KLM afirma que ha mirat de parlar amb els grups ambientalistes perquè el cas no arribés als tribunals però que ha estat “impossible”. Convençuda, però, que “avaluen críticament” les seves comunicacions sobre sostenibilitat, la seva portaveu, Marjan Rozemeijer, espera que la sentència “aclareixi com donar la millor forma a la nostra política de comunicacions”.

Si els denunciants acaben guanyant, KLM haurà de retirar la campanya, estar-se de fer-ne cap de semblant en el futur i publicar les correccions que siguin necessàries. Des de l’empresa, però, s’insisteix que “Fly Responsibly” és una iniciativa centrada en el fet que volar és “una elecció conscient” i que vol fer que els consumidors s’ho pensin “dues vegades” abans d’agafar un avió.

Més notícies
Un Boeing 747 de British Airways

El gegant de l’aviació IAG es compromet a ser neutral en carboni el 2050

La propietària de British Airways i Iberia, entre d'altres, renovarà la seva flota, invertirà en combustibles més nets i durà a terme accions per compensar les seves emissions
:  - Mobile
Bosses de plàstic amuntagades  | Europa Press

Una nova tecnologia recicla plàstics en combustible per a avions en només una hora

Un equip d'investigadors aconsegueix convertir el 90% de plàstics en altres productes fent servir temperatures moderades i amb una gran facilitat
:  - Mobile
Cel guixat pel pas dels avions a Terrassa

Reduir l’alçada de vol dels avions podria reduir la seva contribució al canvi climàtic

Els deixants, un dels efectes d'aquesta indústria que causa l'escalfament del planeta, tindrien un efecte fins a un 59% menor si els trajectes es fessin a 2.000 peus menys
:  - Mobile

Cel únic europeu: una gestió del trànsit aeri més sostenible i més resilient

La Comissió Europea presenta una proposta per actualitzar el marc regulador per establir rutes aèries més sostenibles i més eficients i reduir fins a un 10% les emissions del transport aeri
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa