Cel únic europeu: una gestió del trànsit aeri més sostenible i més resilient

La Comissió Europea presenta una proposta per actualitzar el marc regulador per establir rutes aèries més sostenibles i més eficients i reduir fins a un 10% les emissions del transport aeri

Adina Valean, comissària europea de Transports

Adina Valean, comissària europea de Transports | CC

La Comissió Europea va presentar aquest dilluns una proposta per actualitzar el marc regulador del cel únic europeu i ajustar-lo al Pacte Verd Europeu. El que es pretén és modernitzar la gestió de l’espai aeri europeu i establir rutes aèries més sostenibles i més eficients. Tot plegat podria reduir fins a un 10% les emissions del transport aeri. Aquesta proposta arriba en un moment en què la forta caiguda del trànsit aeri generada per la pandèmia del coronavirus demana que la nostra gestió del trànsit sigui més resilient i que sigui més fàcil adaptar-ne la capacitat a la demanda. «De vegades els avions van i venen entre diferents blocs de l’espai aeri i això genera cada vegada més retards i un més gran consum de combustible. Un sistema eficient de gestió del trànsit aeri implicaria fer servir rutes més directes i consumir menys combustible; a més, tot plegat reduiria les emissions i els costos de les companyies aèries. La proposta de revisió del marc regulador del Cel únic europeu no només contribuirà a reduir les emissions dels avions fins a un 10% gràcies a una millor gestió de les rutes aèries, sinó que també impulsarà la innovació digital mitjançant l’obertura del mercat de serveis de dades en aquest sector. Gràcies a aquesta nova normativa ajudarem el sector aeronàutic europeu a fer via cap a la transició verda i la transició digital», ha declarat avui la comissària de Transports, Adina Vălean.

Un avió enlairant-se

Un avió enlairant-se | Pxhere

Si no adaptem la nostra capacitat de control del trànsit aeri, farem que augmentin els costos, els retards i les emissions de CO2. El 2019 els retards ja li van costar a la UE 6.000 milions d’euros i van produir un excedent d’11.600 milions de tones de CO2. A més, val a dir que obligar els pilots a volar en un espai aeri congestionat en lloc de permetre’ls de seguir trajectòries de vol directes també genera emissions de CO2 innecessàries; i podem dir el mateix de les companyies aèries, que trien rutes més llargues per evitar les zones de tarificació més cares. El Pacte Verd Europeu, però també els nous avenços tecnològics, com ara l’ús generalitzat de drons, han fet que la digitalització i la descarbonització del transport sigui el principal objectiu de la política aeronàutica de la UE. Tot i així, la reducció de les emissions encara continua sent un repte molt important per al sector de l’aviació. Per tant, l’actualització del marc regulador del cel únic europeu aplanarà el camí per disposar d’un espai aeri europeu que es faci servir de manera més eficient i que faci ús de les tecnologies més modernes. Alhora, garantirà una gestió col·laborativa de la xarxa que permeti que els usuaris de l’espai aeri puguin triar les millors rutes aèries des del punt de vista ambiental. I també permetrà de fer servir serveis digitals que no demanin necessàriament la presència d’infraestructures locals. La proposta serà presentada ara al Consell i al Parlament per ser debatuda i la Comissió espera que sigui aprovada tan aviat com sigui possible. Després, un cop aprovada definitivament, caldrà elaborar amb els experts tot un seguit d’actes d’execució i d’actes delegats per resoldre’n les qüestions tècniques amb més detall.

Nou comentari