Reduir l’alçada de vol dels avions podria reduir la seva contribució al canvi climàtic

Els deixants, un dels efectes d'aquesta indústria que causa l'escalfament del planeta, tindrien un efecte fins a un 59% menor si els trajectes es fessin a 2.000 peus menys

x

Cel guixat pel pas dels avions a Terrassa | Cristóbal

L’impacte mediambiental de la indústria de l’aviació, tant pel que fa a la contaminació com a la seva contribució al canvi climàtic, està mirant de ser contrarrestada de diverses maneres, com ara el desenvolupament de combustibles menys nocius, un augment de l’eficiència dels avions i també la millora dels motors elèctrics per tal que també puguin ser usats en aquests aparells. No obstant això, moltes d’aquestes coses encara trigaran anys a poder ser aplicades a gran escala. Mentrestant, un estudi de l’Imperial College de Londres, publicat a la revista ‘Environmental Science Technology’, proposa una manera de, si més no, eliminar una part important de la seva contribució a l’escalfament de la Terra.

Els deixants dels avions atrapen la calor que surt de la superfície de la Terra en direcció a l’espai, fent-la rebotar altre cop cap a baix, i són responsables d’un 14% del perjudici al clima i a la qualitat de l’aire dels avions. Amb l’augment del trànsit aeri, a més, un estudi recent afirma que el seu efecte podria multiplicar-se per tres d’aquí al 2050. Segons els investigadors londinencs, però, si l’altitud dels avions es reduís en uns 2.000 peus en menys del 2% de tots els vols que es fan cada any, el seu impacte en el clima es reduiria fins a un 59%. A més, a diferència del CO2, els deixants només duren unes 18 hores, de manera que deixarien d’afectar la temperatura de la Terra de manera immediata.

Avió a l’aeroport de Barajas | ACN

L’explicació de per què reduir l’alçada eliminaria els deixants és senzilla: aquestes esteles només es formen en àrees on l’atmosfera és més prima i amb molta humitat. Tot i que el canvi provocaria un augment del consum de combustible dels avions, seria de menys d’un 0,1% i, a més, el seu impacte en emissions de CO2 es compensaria amb la desaparició dels deixants. Per trobar l’altitud òptima, els avions haurien de fer servir instruments per detectar la humitat i resoldre una sèrie de problemes tècnics que, en qualsevol cas, es podrien solucionar. Tot i que seria una reducció relativament petita de la contribució de l’activitat humana al canvi climàtic, cada passa compta.

Nou comentari