MonPlaneta
Creen biodièsel d’alta qualitat alimentant algues amb marro de cafè
  • CA

Dos investigadors de la Universitat Aston, a Anglaterra, han aconseguit crear biodièsel d’alta qualitat i baix en emissions alimentant i cultivant microalgues amb marro de cafè. En un article publicat a la revista ‘Renewable and Sustainable Energy Reviews’, els científics expliquen com han aconseguit fer una passa més en la conversió de residus en productes d’alt valor, avançant cap a la circularització de l’economia.

La doctora Vesna Najdanovic i el doctor Jiawei Wang formaven part d’un equip d’investigadors de la seva universitat que ja treballava en el cultiu d’algues per produir combustible. Va ser així com es van adonar que el marro del cafè serveix, alhora, per donar una estructura on les microalgues, en aquest cas de l’espècie Chlorella vulgaris sp., poden créixer i, a més, les proveeixen dels nutrients que necessiten per viure.

El marro del cafè és un residu que es genera en grans quantitats i que pot ser altament revaloritzable | SBS
El marro del cafè és un residu que es genera en grans quantitats i que pot ser altament revaloritzable | SBS

Un volum enorme de residus que es podrien aprofitar

Tenint en compte que arreu del món es consumeixen centenars si no milers de milions de tasses de cafè cada dia, i que la quantitat de marro resultant és enorme, es van plantejar si seria possible aconseguir, gràcies a ell, produir biodièsel d’alta qualitat que doni un rendiment alt en els motors i que, a més, resulti en un volum mínim d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. El seu nou estudi demostra que, efectivament, això és possible.

De fet, fins ara, les microalgues per a biocombustible es feien créixer en materials com ara escuma de poliuretà o niló, que no contenen cap nutrient i que, per tant, havien de ser afegits. En el cas del marro del cafè, en canvi, aquests organismes no només tenen una superfície on desenvolupar-se sinó que d’allà mateix en poden obtenir l’aliment sense que calgui aportar-ne cap d’extern. Amb això i exposant-les a la llum durant unes 20 hores al dia era suficient per produir biodièsel d’alta qualitat.

Martin Tangney és el responsable d'un projecte que vol convertir les restes de whisky en biocombustible | Celtic Renewables
Els projectes de reaprofitament de residus per fer biocombustibles s’estan multiplicant arreu del món | Celtic Renewables

“Un gran avenç” per reduir l’explotació de la natura

La doctora Najdanovic, en una nota feta pública per la Universitat Aston, defineix el seu descobriment com “un gran avenç en els sistemes de cultiu de microalgues” que es podria convertir en “una tria ideal” que permetria que els conreus per a biodièsel no haguessin de competir per l’espai amb els cultius destinats al consum humà o animal.

A més, aquest nou mètode també podria reduir la tala de palmes d’oli per extreure’n matèries primeres per produir biocombustible, un procés que està devastant grans zones del sud-est asiàtic i augmentant les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Més notícies
Producció d'oli de palma
La producció sostenible d’oli de palma: una necessitat urgent
L'origen de l'oli "lliure de desforestació" que anuncien alguns productes és dubtós per les dificultats de demostrar-lo. Protegir la biodiversitat amenaçada per aquests cultius, però, és possible.
Exemple de separació de la lignina (a baix) i els enzims de l'aigua.
La lignina, el residu de la indústria del paper que pot substituir el petroli
Un nou descobriment podria permetre que aquesta substància, que fins fa poc tenia poques aplicacions, fes obsolets els hidrocarburs i es constituís en una alternativa barata i sostenible.
A l’espera dels avions elèctrics, el combustible sostenible pot ser la salvació de la indústria
Més de 50 companyies es comprometen a fer servir com a mínim un 10% d'aquest fuel a les seves operacions el 2030
L'oli de les fregidores industrials pot ser reciclat per fer-se servir com a combustible sostenible per a avions | Pxhere
Reciclar oli de fregir i fer-ne combustible d’avió, tota una oportunitat
Alguns grans aeroports ja estan treballant per fer aquest salt en la sostenibilitat del transport aeri

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa