Amb la calor el risc d’incendis augmenta ràpidament, una temporada de perill on cal anar amb molt de compte perquè, a causa del canvi climàtic, els incendis són cada vegada més grans i més intensos. Les precipitacions a moltes zones, a més, han estat minses, i això augmenta encara més el risc que, segons l’Institut d’Enginyeria d’Espanya (IEE), arribarà ben aviat a Catalunya.
La biomassa, “clau” de la gestió forestal
Durant els darrers anys, els incendis forestals han causat destrosses enormes arreu del món, arribant a zones on eren fenòmens molt rars, com ara Sibèria o parts del Canadà. En un comunicat, l’enginyer de forests i col·laborador del Comitè d’Enginyeria i Desenvolupament Sostenible de l’IEE, Carlos del Álamo, destaca com la “clau” per a la prevenció d’incendis és “el control del combustible i l’aprofitament de la biomassa forestal com a energia renovable”. Així, continua, “fer rendible la muntanya” és “la millor manera” de garantir-ne la gestió sostenible.

Beneficis a molts nivells
“En aquests moments d’incertesa energètica”, afirma del Álamo, donar suport a aquesta font d’energia hauria de ser “una obligació”, especialment si tenim en compte que aprofitar la biomassa forestal “podria ajudar a reduir en un 60% la superfície cremada”. Així, en un moment on l’abandó dels conreus està fent créixer la superfície forestal i on la densitat també augmenta contínuament, aquesta font d’energia renovable podria generar no només electricitat i proveïr de calefacció i aigua calenta sanitària sinó, també, crear llocs de treball i frenar l’abandonament de les zones rurals.
El comunicat conclou que fomentar l’ús de la biomassa amb una reducció de l’IVA del 21% al 10% en facilitaria la rendibilitat, abaratint el cost final un 8% i reduint en un 7% les emissions de gasos d’efecte hivernacle, si més no en dades relatives a tot l’estat espanyol.