MonPlaneta
Presenten la primera roda que també serveix de propulsor per a cotxes voladors
  • CA

Amb l’objectiu de “provocar un debat sobre els pneumàtics i les tecnologies del transport per un nou ecosistema en la mobilitat”, la companyia nord-americana de pneumàtics Goodyear va presentar el seu disseny de roda-propulsor aquest passat dimarts a la Fira del Motor de Ginebra, a Suïssa.

Tot i que la roda, anomenada simplement ‘AERO’ encara no existeix com a tal, la presentació mostrava com el seu disseny li permetia suportar el pes d’un vehicle durant la conducció terrestre i, després, col·locar-se en posició horitzontal i que els seus radis, en forma de fulles, servirien com hèlixs amb un angle de rotació variable i que podrien tant aixecar-lo del terra com propulsar-lo cap endavant.

La roda Aero és circular però, a diferència de les que veiem habitualment, no és pneumàtica -és a dir, no duu aire- i la seva estructura no està feta de metall rígid sinó de radis flexibles semblants a les pales d’un ventilador. Segons explica Daniel Hinque, un dels enginyers participants en el desenvolupament d’aquesta roda, en un vídeo promocional de la companyia, “les fulles individuals absorbeixen els xocs mentre es condueix per carretera però també serveixen de rotors robustos per crear moviment vertical quan la roda es gira”, en un procés que, segons el vídeo, tindria lloc sense interrupció.

Chris Helsel, Oficial Cap de Tecnologia a Goodyear, afirma que “amb les companyies de mobilitat mirant al cel per trobar la resposta als reptes del transport urbà i la congestió, la nostra feina en arquitectures i materials avançats ens va portar a imaginar una roda que pogués servir alhora com una de tradicional a la carretera i com un sistema de propulsió al cel”.

A més de la capacitat de variar la seva orientació i el fet de no ser pneumàtica, la roda AERO també està pensada per fer servir la força magnètica per aconseguir una propulsió lliure de fricció, aconseguint les altes velocitats de rotació necessàries per conduir el vehicle a terra i també per aixecar-lo i propulsar-lo en fer el canvi al mode aeri.

Tot i que, de moment, aquest disseny és purament conceptual, algunes de les tecnologies que incorporaria, com l’estructura no-pneumàtica i les capacitats intel·ligents de la roda -monitoratge amb fibra òptica de les condicions de la via, anàlisi del desgast i la integritat estructural de la roda…- ja estan sent desenvolupats a dia d’avui, mentre que les altres estan en fases més primerenques però podrien servir, en un futur, per aquest producte o pels que puguin aparèixer en el futur.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa