El brot de ‘grip del tomàquet’ que va començar a l’Índia el passat mes de maig està fent saltar totes les alarmes després que s’hagi escampat pel sud del país. Aquesta nova infecció viral, que es va identificar per primer cop a l’estat de Kerala, ara també ha estat detectada als estats de Tamil Nadu i Odisha, afectant dotzenes d’infants.
Segons un article publicat a ‘The Lancet Respiratory Medicine’, a finals de juliol s’havia diagnosticat 82 infants de menys de cinc anys, i ara la malaltia s’ha propagat cap a l’est i, tot i que normalment afecta infants molt petits, també s’han trobat casos en alguns de fins a nou anys.
A dia d’avui els científics encara no han identificat quin és exactament el virus que el provoca, i el nom de “grip del tomàquet” no vol dir que sigui un patogen de la família dels influenzavirus sinó que el seu tret més distintiu és que provoca l’aparició d’unes butllofes vermelles i doloroses que es fan grosses fins a tenir una mida semblant a la d’aquesta fruita.

Una malaltia de diagnòstic difícil i sense cura
El diagnòstic sovint resulta difícil perquè els primers símptomes –febre, fatiga, dolors– són comuns no només amb la Covid-19 sinó també amb el chikungunya i el dengue. De fet, alguns científics creuen que la malaltia podria ser un efecte post-infecció per d’aquestes dues darreres malalties, tot i que també es contempla la possibilitat que sigui una nova variant de la malaltia de mà-boca-peu, una infecció molt comuna en els infants d’entre un i cinc anys d’arreu del món.
Alguns altres símptomes possibles, a més dels ‘tomàquets’, són nàusees, diarrea i deshidratació, tan comuns que fan que, per obtenir un diagnòstic, calgui dur a terme proves moleculars i serològiques. A més, com que és una malaltia nova, no hi ha ni vacunes ni fàrmacs antivirals disponibles per combatre-la i, per tant, la prevenció és l’única mesura que es pot prendre, encara que no es considera que la malaltia sigui especialment perillosa pels qui la contrauen.

Una nova amenaça per a la salut pública
En qualsevol cas, el que sí que se sap és que la grip del tomàquet és molt contagiosa i que els infants són especialment vulnerables perquè el virus que la causa es propaga fàcilment mitjançant el contacte, especialment tocant superfícies brutes i posant-se els dits o les mans a la boca. És per això que cal aïllar els casos identificats i també els sospitosos, fent una quarantena d’entre 5 i 7 dies, per mirar de minimitzar el risc que els infants continuïn encomanant-se el virus entre ells.
L’article de ‘The Lancet Respiratory Medicine’ afirma que aquesta “infecció viral rara” es troba en estat endèmic i que no posa en risc la vida dels infectats però que, després de “l’experiència terrorífica” de la Covid-19, cal prendre mesures per evitar en la mesura del possible que hi hagi més brots. De fet, veient com els casos han passat de menors de cinc anys a fins a nou, es tem que si no es controla es pugui propagar entre els adults i crear un problema de salut pública molt més greu.