Un nou estudi apunta que el càncer té una capacitat d’evolució “infinita”

Un estudi sense precedents sobre com creixen els càncers apunta que tenen una capacitat “gairebé infinita” per evolucionar i sobreviure. Els resultats d’aquest treball enorme, que han estat publicats en set articles diferents a ‘Nature’ i ‘Nature Medicine’, afirmen que trobar una cura universal és altament improbable i que, per tant, cal centrar-se en la prevenció i en la detecció primerenca si es vol avançar en la lluita contra aquestes malalties.

Els investigadors han quedat astorats per les capacitats del càncer

Els investigadors del projecte TracerX han seguit càncers de pulmó durant 9 anys per veure com evolucionaven i què fa que s’escampin. El que han vist els ha deixat astorats, ja que no s’esperaven que fossin tan poderosos. Els càncers canvien i evolucionen amb el temps, i sovint es tornen més agressius, millors a l’hora d’esquivar les defenses del cos i més capaços de propagar-se.

Cèl·lules tumorals | Wikimedia Commons

Tots, però, comencen com una sola cèl·lula mal copiada, i avancen fins a ser milions de cèl·lules cadascuna de les quals té mutacions lleugerament diferents. És per això que TracerX ha seguit aquesta diversitat i com canvia a través del temps en el càncer de pulmó, esperant poder aplicar els resultats a altres tipus de càncer. En un estudi d’una escala inèdita, es va seguir més de 400 persones per veure com eren els seus càncers i com evolucionaven, amb uns resultats que mostren una adaptabilitat inesperada.

Algunes conclusions importants

Entre els resultats destaquen algunes conclusions. Per exemple, les cèl·lules més agressives del tumor inicial són les que, al final, acaben escampant-se pel cos. A més, els tumors amb un ‘caos’ genètic més alt són els que tenen més probabilitat de reaparèixer a altres parts del cos després de la cirurgia. D’altra banda, analitzar la sang buscant fragments d’ADN tumoral podria permetre detectar-los fins a 200 dies abans que puguin ser vistos en un TAC.

Els investigadors esperen que tot plegat pugui ajudar a predir com evolucionarà el tumor de cada pacient i desenvolupar tractaments personalitzats. A més, TracerX ha suposat un avenç molt gran en la comprensió del càncer i com evoluciona a mesura que progressa, fent-se cada vegada més difícil d’eliminar.

Els bacteris que colonitzen els tumors tenen un paper molt important en com creixen i es propaguen | Piqsels
Alguns bacteris ajuden a la metàstasi dels càncers
Protegeixen les cèl·lules hostes, fent que sobrevisquin al viatge per la sang i que els nous tumors proliferin
Contaminació a Barcelona | M.M.P.
Troben un possible mecanisme pel qual la pol·lució produeix càncer de pulmó