MonPlaneta
Dormir menys de cinc hores al dia té efectes greus en la salut

Que dormir és important és ben sabut per tothom, però les conseqüències de no fer-ho prou poden ser més greus del que ens pensem. en un estudi publicat a la revista ‘PLoS Medicine’, un equip d’investigadors explica com dormir menys de cinc hores al dia augmenta les probabilitats de tenir diversos problemes crònics, especialment en majors de 50 anys.

Més risc de patir diabetis, càncers o malalties cardiovasculars

El son té molts beneficis per a nosaltres, ja que restaura, descansa i rejoveneix tant el cos com la ment. El límit de les cinc hores, però, tot i que s’ha identificat, no té una raó clara. En aquest estudi, els investigadors van seguir la salut i el son d’uns 8.000 funcionaris públics britànics, de qui es va preguntar quantes hores dormien i es va seguir el seu son amb un rellotge de polsera.

No dormir prou pot tenir conseqüències greus per a la salut | Pxhere

En comparar les respostes amb la recurrència d’algunes malalties cròniques com la diabetis, el càncer i els problemes cardiovasculars, es va detectar que els qui dormien cinc o menys hores als 50 anys tenien un 30% més de probabilitats de patir aquests problemes que els qui dormien set hores. A més, també es va associar dormir poc amb un risc de mort més elevat, generalment a causa d’aquestes mateixes malalties. Així doncs, i per evitar aquests problemes, és important dormir com a mínim més de cinc hores cada nit o, idealment, les vuit hores que recomanen la majoria de metges.

Una persona dorm amb el mòbil a prop  | Getty
Fer servir el telèfon mòbil al llit pot fer que ens costi més agafar el son

Consells per dormir més i millor

Per aconseguir això, hi ha diversos consells que poden ser molt útils per a les persones que, per una raó o una altra, tenen problemes per dormir. En primer lloc, cansar-se durant el dia estant actiu i anar frenant el ritme a mesura que avança el dia. A més, evitar fer migdiades també ajuda, és clar, a poder dormir millor a la nit. Un altre element important poden ser les rutines a la nit i que el dormitori sigui un lloc que indueixi a dormir, amb prou foscor i un ambient relaxat, a més d’una temperatura adient. També s’han d’evitar el consum de cafè i alcohol quan s’apropa l’hora de dormir i evitar distreure’ns al llit, com per exemple no fent servir el telèfon mòbil.

Si fins i tot així dormir continua sent difícil, és important no posar-se nerviós o mirar “d’obligar-se” a dormir. Una bona alternativa és fer alguna activitat relaxant, com ara llegir un llibre, i tornar a mirar de dormir al cap d’una estona.

Més notícies
Dormir es pot convertir en un problema cada cop més gran, especialment als estius | Piqsels

El canvi climàtic ens farà dormir menys hores

Això pot tenir efectes molt importants en el nostre benestar
:  - Mobile
Mentre dormim es duen a terme una sèrie de processos cerebals molt importants pel nostre benestar | Pxhere

Descobreixen com dormir ens ajuda a processar les emocions

El procés consolida les positives i elimina les negatives, una dada que pot resultar en el desenvolupament de noves teràpies
:  - Mobile
Un exemplar de pop

Un estudi s’endinsa en el món dels somnis dels pops

Els científics descobreixen que canvien de son actiu a son tranquil de la mateixa manera que nosaltres ho fem entre el son profund i el son REM
:  - Mobile
Quan dormim, el cervell es repara i endreça la nostra memòria, creant les associacions indirectes que fem servir habitualment | D.P.

Descobreixen com construïm la memòria relacional mentre dormim

Les connexions entre elements que no tenen cap relació demanen que les neurones i els circuits que els representen es comuniquin
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa