MonPlaneta
La dieta crudivegana pot posar en risc la salut

Tot i que menjar més vegetals pot tenir molts beneficis, tant per a la nostra salut com per a la del planeta, cal tenir en compte com es consumeixen. En un article publicat a ‘The Conversation’, Laura Brown, professora de Nutrició, Alimentació i Ciències de la Salut de la Universitat Teeside (Anglaterra), recorda com, per exemple, una dieta crudivegana pot posar en risc la salut, principalment perquè no cuinar les verdures fa que els seus nutrients siguin més difícils d’absorbir i puguin dur a patir dèficits importants.

Les dietes amb més contingut en vegetals s’han relacionat amb efectes positius per a la salut com ara la pèrdua de pes, la reducció del colesterol i un menor risc de problemes cardiovasculars. No obstant això, les dietes que contenen exclusivament verdures crues o fins i tot sense cap tipus de processament poden tenir més inconvenients que no pas avantatges.

Un home cuinant
Alguns aliments són més nutritius si es cuinen i d’altres, en canvi, ho són més si es mengen crus

Si bé és cert que coure els aliments fa que perdin alguns nutrients i enzims importants, n’hi ha d’altres que no és que en guanyin sinó que el nostre cos els absorbeix amb més facilitat. Això és perquè la cocció debilita les parets cel·lulars, permetent que s’alliberin, i aquesta és la raó per la qual, per exemple, llençar l’aigua amb què s’han cuinat pot fer que les perdem.

Alguns exemples importants

Laura Brown posa el cas dels espinacs, el calci dels quals s’absorbeix millor si es cuina; o els tomàquets, que per bé que cuits perden un 28% de la seva vitamina C, el contingut en licopè, un antioxidant associat a la reducció del risc de problemes cardiovasculars i càncers, augmenta més d’un 50%. Els espàrrecs, els bolets, les pastanagues, el bròquil o la coliflor són altres aliments que, si es cuinen, són més nutritius. Això és perquè, com en el cas del licopè, que dóna el color vermell, també augmenta la presència d’antioxidants com els betacarotens i luteïna.

Els antioxidants que donen el color a alguns vegetals s’absorbeixen molt millor si es consumeixen cuits

La professora també apunta que una dieta crudivegana pot produir dèficits de vitamines com la B12 i la D i minerals com el seleni, el zinc i el ferro, a més de dos tipus d’àcids grassos omega 3. Aquests nutrients són molt més presents en productes d’origen animal i tenen un paper important tant en el funcionament del cervell com el del sistema immunològic.

De fet, Brown cita un estudi sobre dietes basades en aliments crus on el 38% dels participants tenia dèficit de vitamina B12, que s’associa a l’icterícia, úlceres bucals, problemes de visió i depressió i altres problemes psicològics. El mateix estudi també afirma que una dieta crudivegana augmenta els nivells d’homocisteïna, cosa que pot augmentar el risc d’ictus i altres problemes cardiovasculars.

Un canvi en l'alimentació faria més per la sostenibilitat del sector que no pas el decreixement | Jan von Holleben
Una dieta total o parcialment vegetariana pot tenir molts beneficis per a la salut i per al planeta però cal planificar-la per evitar possibles problemes | Jan von Holleben

Efectes especialment preocupants per a les dones

A més, si no es planifica bé, una dieta crudivegana pot fer perdre pes de manera no-intencionada per manca de calories. Això és especialment greu en el cas de les dones ja que, en un altre estudi, es va observar que el 30% de les dones de menys de 45 anys que les segueixen durant més de tres anys presenten amenorrea parcial o completa, és a dir, la retirada de la menstruació. Aquest fet pot causar molts problemes que van de la infertilitat a l’osteoporosi.

Així doncs, conclou Brown, una dieta vegetal pot tenir molts beneficis però, en canvi, una de crudivegana pot ser “dur les coses massa lluny” i dur molts problemes. Per tant, afirma, qui la vulgui seguir ha de planificar-la amb molt de compte per assegurar-se d’obtenir tots els nutrients en les quantitats necessàries i, a més, no recomana seguir-la durant gaire temps.

Més notícies
Conèixer l'impacte ambiental de cada producte és senzill, però i quan es venen combinats? | Jan von Holleben

Molts dels aliments més nutritius també són els més sostenibles

Creen un nou mètode per calcular la sostenibilitat del menjar fet de diversos ingredients
:  - Mobile
La 'carn vegetal' pot tenir moltíssims avantatges si aconsegueix ser un substitut creïble a la carn de debò

La ‘carn’ vegetal, una alternativa sostenible i saludable als animals

És més efectiva a l'hora de reduir el consum de carn i lactis que no pas recomanar menjar més verdures
:  - Mobile
Menjar fruita habitualment millora el nostre benestar mental i redueix el risc de depressió, segons un nou estudi | Pixabay

Menjar fruita pot ajudar la salut mental

Un estudi apunta que els qui en consumeixen habitualment presenten menys símptomes depressius
:  - Mobile
El canvi climàtic canviarà els aliments més consumits en el futur

Sis aliments que l’escalfament global podria fer més habituals

El canvi climàtic requereix trobar productes més resilients, sostenibles i amb una densitat nutritiva més alta
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa