Un equip d’investigadors de la Universitat de Carolina del Nord, als Estats Units, afirmen que han descobert la raó genètica que s’amaga darrere l’addicció a l’alcohol i el tabac. La seva troballa, que pot explicar per què hi ha persones que s’enganxen fàcilment i d’altres que poden deixar qualsevol de les dues coses amb molta més facilitat, ha estat publicada en un article a la revista ‘Molecular Psychiatry’.

Gens diferents a neurones diferents

En aquesta recerca, els científics han aconseguit identificar una sèrie de gens que estan sobrerepresentats en algunes neurones. En el cas dels gens que accentuen l’addicció al tabac, són més presents a neurones relacionades amb la percepció del dolor i la resposta al menjar però també a l’abús d’altres drogues, com ara la cocaïna. Els gens associats a l’alcoholisme, en canvi, són més presents a neurones relacionades amb l’estrès i l’aprenentatge i també es relacionen amb l’addicció als opiacis.

El Parkinson s'ha relacionat amb la mort d'un tipus concret de cèl·lules del cervell que es desconeixia fins fa ben poc | NIH
Les neurones d’algunes regions del cervell s’han relacionat amb una major i menor propensió a les addiccions | NIH

A més, l’estudi també ha descobert que l’expressió d’aquests gens poden ser alterats per l’ús d’altres substàncies, com la cocaïna. Gràcies a això, els investigadors han pogut buscar quins medicaments podrien ser més eficients a l’hora de tractar aquestes addiccions, arribant a la conclusió que els antipsicòtics i altres estabilitzadors de l’humor podrien alleujar el patiment de les persones amb problemes d’aquest tipus.

Un problema de salut pública

L’abús de substàncies es relaciona amb moltes malalties comunes, com ara el càncer de pulmó, les malalties hepàtiques i alguns trastorns mentals. Malgrat això, a causa de la manca de coneixement sobre els processos biològics de l’addicció, hi ha poques maneres de tractar-lo.

El que sí que se sabia és que hi podia haver una causa genètica, com s’ha demostrat en altres estudis, que se suma a factors ambientals, i és per això que van dur a terme un estudi associatiu de tot el genoma (GWAS, per les seves sigles en anglès) per mirar de trobar gens que s’associessin a aquest tipus de conductes. Els GWAS permeten trobar regions del genoma que tenen un paper important en alguns trets comparant-lo amb persones que no els tenen.

medicament pastilla
Aquest estudi podria ajudar a millorar el tractament amb fàrmacs de les addiccions | freeimageslive.co.uk

Una nova eina per cercar i entendre gens associats

Tot i això, aquests estudis no poden donar gaire informació sobre quin efecte concret tenen aquests gens perquè, sovint, són a regions ‘no codificants’ del genoma, és a dir, que la seva informació genètica no es tradueix directament en la creació de proteïnes que tinguin funcions biològiques conegudes.

Per treure’n l’entrellat, els investigadors van desenvolupar servir una eina computacional anomenada H-MAGMA, presentada anteriorment i que s’ha demostrat efectiva a l’hora d’identificar gens associats a algun tret concret i descriure’n la biologia. Aplicada a les neurones dopaminèrgiques i les del còrtex, les implicades en l’abús de substàncies, s’han pogut fer descobriments importants en relació al nivell de consum de tabac, la dependència de la nicotina i també el nivell de consum d’alcohol.

Truita de riu | Universitat Txeca de Ciències de la Vida