Fer el cafè i el cigarret de bon matí és un dels costums més arrelats entre els fumadors, i podria tenir una raó científica. Això és, si més no, el que afirma un equip d’investigadors de la Universitat de Florida (Estats Units) en un article publicat a la revista ‘Neuropharmacology’. Segons expliquen, alguns compostos dels grans de cafè torrats redueixen els efectes de l’abstinència de nicotina als matins, cosa que fa que el ‘combo’ de cafè i cigarreta sigui tan apreciat.
Una combinació clàssica
Una cosa curiosa dels fumadors, i que els investigadors també van observar, és que els addictes a la nicotina associen el tabac amb el cafè al matí i amb l’alcohol a la tarda i la nit. Tot i això, mentre l’efecte de l’alcohol en els receptors de la nicotina s’ha estudiat a fons, amb el cafè s’ha fet molt poc. Hi ha moltíssima gent que, en el cafè, hi busca simplement la cafeïna… Però i si els fumadors hi busquen alguna altra cosa? Això és el que va impulsar els científics a fer aquest estudi.

El cafè redueix el ‘mono’ del tabac
El treball, dut a terme fent servir cèl·lules, ha permès identificar dos composts del cafè que afecten directament els receptors de la nicotina del nostre cervell que són altament sensibles, especialment després de tota una nit sense fumar, és a dir, dormint. Els investigadors van aplicar una solució de cafè torrat a cèl·lules que expressaven un receptor en particular. Pel que sembla, un dels composts ajuda el receptor a reparar una disfunció que provoca, justament, el ‘mono’ de nicotina.

Noves pistes en el tractament de les addiccions
Tot i que aquests resultats encara no han estat replicats en humans, són una bona pista per entendre quin efecte tenen tant el cafè com el tabac en els receptors de la nicotina i per què, a més de la cafeïna, hi ha alguna altra cosa que impulsa els fumadors a fer el primer cigarret i el primer cafè alhora. L’estudi, a més, han dut els investigadors a elaborar una hipòtesi més àmplia: un dels composts del cafè, conegut com a n-MP, podria ajudar directament a reduir el desig de nicotina.
Els científics creuen que aquest descobriment podria ajudar a fer més recerca en aquest camp i aprofundir en el coneixement de les causes i les possibles solucions a l’abstinència de la nicotina, començant per models animals.