Començar a fer exercici de manera regular és complicat però aporta moltíssims beneficis a la nostra salut. A dia d’avui, i segons la Societat Espanyola de l’Obesitat (SEEDO) unn 42% dels ciutadans de l’estat espanyol es declara sedentari, i la falta de temps o la dificultat per organitzar l’agenda són entre les principals raons tant d’aquest fet com de que qui es proposa canviar-lo acabi desistint. Tot i això, hi ha alguns consells força senzills que ens poden ajudar a posar-nos en forma, ja sigui durant aquestes vacances o un cop tornem a la feina.

Un canvi difícil en animals de costums

En un article publicat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Jaume Martí, psicòleg esportiu i professor dels estudis de Ciències de la Salut, recorda que l’ésser humà és “un animal de costums” i que, quan els volem canviar, “una força interna” ens acaba tornant als hàbits de sempre. Tot i això, recomana “no esperar al setembre” per començar a assumir els propòsits que ens hem fet. Així, un cop tornem de vacances, “només els hem de seguir fent”, integrant-los a la rutina diària i gestionant correctament el temps.

Exercicis bàsics corporals  | Photo by Jonathan Borba on Unsplash
Fer alguns petits exercicis ja pot tenir un efecte notable en la nostra salut | Photo by Jonathan Borba on Unsplash

Jerónimo Aragón, expert en fisiologia de l’esport i professor de la mateixa UOC, coincideix amb Martí. Per bé que recorda que posar-se en forma és “una cursa de llarga distància”, apunta que durant les vacances es pot començar per exercicis tranquils i, un cop tornats a la feina, afegir-hi més càrrega o intensitat. Si s’estiueja a la platja, per exemple, es pot passejar, jugar a pales, llogar una taula de paddle surf o un caiac…; a la muntanya, d’altra banda, es poden fer caminades de més de dues hores. Finalment, si s’és a una ciutat, es pot fer turisme caminant.

Petites recomanacions que poden marcar la diferència

A més de tot això, Jaume Martí afegeix altres consells per habituar-se a l’activitat física:

Fer-la al principi del dia per evitar la mandra.

No improvisar, posant-se rutines assumibles de caminar o córrer, encara que sigui poca estona.

Posar més intensitat a les activitats diàries, com ara anant a comprar el diari, el menjar o visitar algú. “Cal suar”, diu, “encara que sigui una mica”.

– Depenent de l’edat o l’estat físic, es pot practicar o iniciar-se en algun esport, sempre de manera moderada i controlada.

– Si s’és a prop del mar o de la piscina, es poden nedar uns 20 minuts.

– Tot plegat ha d’anar sempre acompanyat d’una bona nutrició i, sobretot, d’una hidratació correcta.

Aleix Mateu
La dieta i la hidratació són importantíssim a l’hora de fer esport | Aleix Mateu

L’entrenament, el descans i la dieta són el més important

Precisament, Aragón apunta la hidratació com a element clau, així com la temperatura. “Si no es tenen hores disponibles per practicar-lo amb temperatures adients, llavors l’agost no és el millor moment”. L’expert destaca tres pilars importants de l’esport: l’entrenament, el descans i la dieta. “La dieta i la hidratació”, diu, són especialment importants en aquesta època de l’any. Primer, “perquè a l’estiu fem molts excessos”, i segon per “les altes temperatures” a què arriba el nostre cos quan ho fem. Així, recomana fer esport en un horari on la temperatura no sigui gaire alta, “al matí o cap al tard” i tenir sempre una ampolla d’aigua a l’abast.

Més notícies
| Wikimedia Commons

Un petit exercici pot ajudar a no marejar-te quan t’aixeques

Aquest problema, anomenat hipotensió ortostàtica, és força comú, i un estudi ha trobat una manera d'evitar-lo
:  - Mobile
Exercicis bàsics corporals

L’exercici augmenta la producció de cannabinoides naturals del cos

Redueix inflamacions, el dolor i pot ajudar a tractar l'artritis, el càncer i fins i tot malalties del cor
:  - Mobile
Fer alguns tipus d'exercici físic contribueix a millorar la densitat òssia i a reduir el risc de fractures | Pxhere

L’entrenament de força té efectes beneficiosos en els ossos dels vegans

Aquesta dieta s'ha associat a una densitat òssia més baixa i un augment del risc de fractures
:  - Mobile
Una dosi alta d'un aminoàcid aconsegueix reduir a la meitat la gana dels ratolins durant 12 hores | freeimageslive.co.uk

Una píndola dóna alguns dels beneficis de l’exercici sense haver-ne de fer

Un estudi troba una molècula que redueix el consum de menjar i l'obesitat en ratolins
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa