Els esculls de corall mostren l’enorme diversitat microbiana de la Terra

La diversitat bacteriana de la Terra és molt més gran del que s’havia pensat fins ara. Això es desprèn d’un estudi recent publicat a ‘Nature Communications’ que s’ha fixat en els microorganismes que viuen als esculls de corall de l’oceà Pacífic i que conclou que només en aquestes zones d’aquest oceà hi pot haver gairebé 3 milions de varietats de bacteris, que entra dins dels càlculs que s’havien fet sobre la diversitat microbiana total del planeta.

Així doncs, sembla clar que hem subestimat la gran biodiversitat microscòpica del nostre planeta. Per bé que els esculls de corall són ecosistemes enormement diversos, segur que hi ha moltes més espècies que viuen a altres llocs i, per tant, el total de bacteris diferents que hi ha a la Terra podria ser difícil d’imaginar.

Coralls | Cristina Linares / UB-IRBio

Un element crucial dels ecosistemes

Als esculls, els microbis tenen un paper essencial en la cadena tròfica i en la salut de la resta d’organismes que hi viuen. Fins ara, però, no s’havia fet cap estudi de gran abast, ja que normalment els treballs sobre aquests ecosistemes es fixen en espècies animals en zones limitades o en una sola espècie en un àmbit més gran.

En aquest cas, entre 2016 i 2018, l’Expedició Pacífica Tara va visitar 99 esculls de corall, obtenint mostres de plàncton, de tres espècies de coralls i de dues espècies de peix. Un total de gairebé 5.400 mostres que han estat analitzades i de què s’ha categoritzat les varietats de bacteris, baant-se en les diferències genètiques entre ells.

Escull coral·lí

Resultats increïbles

Els resultats són increïbles: s’han identificat més de 540.000 varietats bacterianes vivint en tres tipus d’organismes. Una xifra que, per bé que és només una fracció de la fauna dels esculls del Pacífic, ja suposa fins a un 20% de les estimacions que s’havien fet sobre la diversitat bacteriana de la Terra, que es calcula d’entre uns 2,72 a uns 5,44 milions d’espècies.

Tenint en compte les espècies de peix i de coralls que viuen al Pacífic, aquest oceà sol ja podria tenir uns 2,8 milions de tipus diferents de bacteris. Això, a més d’una sorpresa, també és una esperança per a la biodiversitat dels esculls ja que, si les temperatures en perjudiquen alguns, d’altres podrien ocupar el seu nínxol ecològic i ajudar a mantenir equilibrats els sistemes. En tot cas, però, és un exemple més de les moltíssimes coses que ens queden per descobrir del nostre planeta.

La regió mediterrània | Agència Espacial Europea