Descobreixen unes formigues amb un genoma extremadament estrany

Les formigues boges grogues reben el seu nom dels moviments erràtics que fan quan se les molesta. Originàries d’Àsia o de l’oest d’Àfrica, s’han escampat per tots els tròpics i són una plaga per a alguns conreus i també per a altres animals. Ara, però, un equip d’investigadors ha publicat un article a la revista ‘Science’ que revela que, a més, tenen un genoma extremadament estrany, com no s’ha vist en cap altre animal. Segons sembla, els seus mascles duen una barreja de dos llinatges diferens enfrontats, el que habitualment es coneix com una quimera. En altres espècies això és un accident en el desenvolupament però en aquesta, sorprenentent, és un element essencial de la seva biologia.

Els científics van començar a investigar en veure alguns marcadors genètics repetits al genoma, amb versions diferents. Això va sorprendre’ls perquè, habitualment, es mascles es desenvolupen a partir d’ous sense fertilitzar i, per tant, només tenen una còpia del genoma. A vegades n’apareixen alguns que en tenen dues, anomenats ‘diploides’, però habitualment són estèrils. En aquest cas, però, tots ho són, cosa que va intrigar encara més els investigadors.

Les formigues grogues boges són una espècie diferent de totes les altres | Seychelles Islands Foundation / CC BY 4.0

Un ball genètic sorprenent

Davant d’això, els autors d’aquest estudi van analitzar cèl·lules de formigues boges grogues recollides en diversos indrets del sud-est asiàtic, mostrant que cada cèl·lula dels mascles conté només una versió del genoma de la formiga… però que el genoma és diferent en casascuna. Algunes tenen un llinatge present a les reines, mentre que altres tenen una còpia d’un genoma diferent. Aquests dos genomes, a més, estan repartits de manera diferent en les reines, les obreres i els mascles, de manera que sembla que tot plegat podria tenir un paper important en el sistema social d’aquesta espècie de formigues.

Així, tots els ous de la reina duen una còpia del genoma anomenat R. Si el mascle que els fertilitza ho fa amb una cèl·lula sexual amb un genoma R, neix una reina, mentre que si és amb una cèl·lula sexual amb l’altre, anomenat W pot néixer una obrera diploide, si els nuclis de les cèl·lules es fusionen, o un mascle quimèric, si no ho fan. Com es produeix això, però, continua sent un misteri, i els investigadors miraran de treure’n l’entrellat per entendre com funciona un dels casos més estranys del regne animal.

Hi ha formigues arreu del món, i el número total pot ser molt més gros del que es pensava fins ara | Rawpixel