Un meteorit caigut l’any passat reforça la idea que l’aigua va venir de l’espai

Un meteorit que va caure l’any passat a Anglaterra ha esdevingut un gran reforç per a la teoria que afirma que l’aigua del nostre planeta va venir de l’espai. En un article publicat a la revista ‘Science Advances’, un equip d’investigadors exposa els resultats d’analitzar la roca, que ha aportat moltíssima informació interessant com, per exemple, que l’aigua que conté és pràcticament igual que la que hi ha al nostre planeta.

La idea que alguns compostos químics claus perquè la Terra acabés sent com és avui, inclosa l’aigua, van arribar al planeta fa milers de milions d’anys mitjançant la caiguda de meteorits fa temps que corre entre la comunitat científica. Al principi de tot, després de la formació del planeta, hauria estat massa calent com per no evaporar tota l’aigua que pogués contenir i per tant, si ara n’hi ha tantíssima, devia haver arribat més tard. Una opció podria ser la caiguda de cometes glaçats. No obstant això, l’anàlisi química del seu contingut fa pensar que no devia ser el cas.

El meteorit més “pur” que s’ha recollit mai a la Terra

En aquest treball, els investigadors van recuperar més de mig quilogram de restes d’un meteorit, del tipus conegut com a condrita carbonàcia, que van ser catalogades pel Museu d’Història Natural de Londres i distribuïdes entre laboratoris de tota Europa per analitzar-les. El fet que tots els fragments es recollissin menys de 12 hores després de l’impacte, implica que no podien haver absorbit gaire aigua ni contaminants de la Terra i, per tant, aquest meteorit és probablement el més “pur” que s’ha analitzat mai, amb la mateixa composició que devia tenir fa 4.600 milions d’anys.

Un dels fragments recuperats del meteorit caigut a Anglaterra el 2021 | NHM

Els resultats indiquen que un 11% del pes total del meteorit era aigua i que, a més, la seva ràtio d’àtoms d’hidrogen és molt semblant a la de l’aigua de la Terra. A més, l’anàlisi d’altres components, com ara els compostos orgànics basats en el carboni i el nitrogen, inclosos alguns aminoàcids, fan pensar que podrien haver estat un caldo de cultiu perfecte per a l’aparició de les primeres formes de vida a la Terra.

Una passa molt important per entendre d’on venim

Pel que fa a l’origen, els científics estan segurs que aquest meteorit provenia del cinturó d’asteroides que hi ha entre Mart i Júpiter i, a més, que es tractava d’un fragment d’un asteoride més gran, que devia separar-se a causa d’una col·lisió. Així va ser com va començar un viatge d’entre 200.000 i 300.000 anys que, el 2021, el va dur a caure a Anglaterra.

Aquest meteorit, doncs, probablement el més important que s’ha trobat mai a Anglaterra, continuarà sent investigat i analitzat a fons per veure si, gràcies a això, s’aconsegueixen més pistes sobre l’origen de la vida a la Terra i, també, sobre la possibilitat que el mateix mecanisme hagués permès l’aparició d’organismes vius en altres indrets.

El sòl dels asteroides conté els principals nutrients que necessiten les plantes per viure | Mike Hess / UND Today