L’asteroide Ryugu obre una porta a l’origen del Sistema Solar

L’asteroide Ryugu, força proper a la Terra, és una relíquia molt ben conservada dels primers temps del nostre Sistema Solar. L’analisi de les mostres que en va obtenir la sonda japonesa Hayabusa2, les primeres mai obtingudes d’un asteroide ric en carboni, han obert una porta a veure com es va formar el nostre racó de l’univers i qui sap si, fins i tot, la vida.

La missió Hayabusa2 va tornar a la Terra a finals de 2020 amb mostres de l’asteroide, que mesura un quilòmetre d’ample. Disparant una mena de bala a la seva superfície, la sonda va crear un cràter d’impacte de què va recollir fragments de roca i pols. Aquest mateix dilluns, la revista ‘Nature Astronomy’ va publicar els resultats de dos estudis fets sobre aquestes mostres.

La sonda Hayabusa2 | Agència Espacial Japonesa

El primer arriba a la conclusió que Ryugu és un objecte encara més fosc del que es pensava, reflectint només un 2% de la llum que li arriba. El segon, per la seva banda, conclou que està format d’argila i altres minerals hidratats, a més de carbonats i compostos orgànics. Així doncs, sembla força semblant a les condrites carbonàcies, uns meteorits primitius rics en compostos orgànics de què s’han trobat molt pocs exemples a la Terra, per bé que més porós i fràgil que cap altre asteroide o meteorit estudiat fins ara.

De fet, una de les característiques distintives de Ryugu és que és molt poc dens, gairebé com si fos una pila de fragments de runa que s’aguanten junts només per la força de la gravetat. A més, té altres característiques que el distingeixen de les condrites carbonàcies que coneixem, cosa que el fan una mostra única dels primers temps del nostre veïnat còsmic. A diferència d’aquestes, com que no han caigut a la Terra, no poden haver-se contaminat i es mostren tal i com són.

Ryugu vist des de la sonda Hayabusa2 | Agència Espacial Japonesa

Properament, a les nostres de Ryugu s’hi sumaran les de Bennu, l’asteroide que s’apropa a la Terra i que la sonda OSIRIS-REx de la NASA va visitar a finals de 2020. Quan l’aparell torni al nostre planeta, el setembre de 2023, durà mostres que permetran comparar tots dos asteroides i comprovar si, com diuen algunes teories, tots dos són fragments d’un antic cos celest que es va trencar fa milers de milions d’anys.

L'asteroide Bennu vist per la sonda OSIRIS-REx | NASA