Tots els polls dels mamífers podrien descendir d’un únic poll ancestral

Un equip d’investigadors nord-americans ha arribat a la conclusió, després d’un estudi genètic que la majoria de polls dels mamífers descendeixen d’un únic poll ancestral. Segons expliquen en un article a ‘Nature Ecology & Evolution’, un avantpassat d’aquests paràsits va saltar d’un ocell a un avantpassat dels elefants i les musaranyes elefant actuals fa 90 milions d’anys, abans de l’extinció dels dinosaures.

Des d’aquella primera infestació, l’evolució dels mamífers i els polls ha anat molt lligada. Així, per exemple, els únics insectes marins veritables són els polls que parasiten les foques, les morses i els óssos i lleons marins, que van evolucionar juntament amb els seus hostes. Aquesta capacitat d’evolucionar per adaptar-se a nous entorns, de fet, és el que explica que els polls de les foques, els elefants, les mofetes o els humans tinguin un sol avantpassat.

Els polls del cap dels humans són una de les 33 espècies analitzades en aquest estudi | Wikimedia Commons

Saltant d’hoste en hoste

Els investigadors van arribar a aquesta conclusió després d’examinar el genoma de 33 espècies de poll, que infesten tots els grups principals de mamífers. Gràcies a això, van poder determinar que els polls han canviat d’hoste entre els mamífers com a mínim 15 vegades d’ençà de la primera vegada que en van parasitar un. Això, justament, és el que havia fet tan difícil reconstruir el seu arbre evolutiu.

Aquest estudi pot ampliar l’interès i el coneixement en diversos camps. Un d’ells és el de la coevolució, és a dir, l’evolució lligada de dues o més espècies, de què els polls són, com hem vist, un cas claríssim. L’altre, és clar, és l’estudi del canvi d’hostes, un assumpte que suscita molt interès perquè l’aparició de moltes malalties en humans s’origina, justament, en el pas d’un organisme d’infectar o infestar una altra espècie a fer-ho amb la nostra.

Foca a l'Àrtic | Cedida
Els polls de les foques poden aguantar condicions de manca d’oxigen, temperatura i pressió extraordinàries | Cedida

Un procés complex i amb moltes capes

El procés de salt entre espècies, però, és un procés complicat. De fet, si els polls poden sobreviure alimentant-se de la sang dels mamífers és perquè tenen uns bacteris simbiòtics que els aporten la vitamina B que no podrien obtenir de la nostra sang. El curiós és que, si els polls poden canviar d’hoste entre els mamífers, aquests bacteris poden canviar d’hoste entre els polls. És per això que, fa pocs anys, uns investigadors van descobrir que els simbionts bacterians dels polls de les foques fa relativament poc que conviuen amb ells. Un exemple de la complexitat de les relacions entre microorganismes, insectes i mamífers, amb simbiosis i parasitismes.

La formiga parasitada per un fong | Universitat Estatal d'Oregon