L’asteroide que va eliminar els dinosaures podria haver tingut un acompanyant que es va sumar al cataclisme que va assolar la Terra fauns 65 milions d’anys. Segons un article publicat a ‘Science Advances’, un cràter de 8,5 quilòmetres de diàmetre situat a la costa de l’Àfrica Occidental, centenars de metres sota el llit marí, té una antiguitat semblant i, per tant, podria ser que l’extinció massiva del Cretaci-Terciari no hagués estat protagonizada per un impacte sinó per dos.

Descobert sota 1.000 metres d’aigua

El cràter va ser descobert mentre s’analitzaven dades d’ones sísmiques transmeses a través del subsòl, una manera de detectar estructures físiques al fons del mar i més avall. Així és com, sota gairebé un quilòmetre d’aigua, es va observar l’existència d’una estructura amb forma de bol i algunes de les característiques més típiques d’un gran cràter d’impacte meteòric causat, segons els càlculs, per un asteroide d’un 400 metres d’amplada, que hauria sacsejat la terra com un terratrèmol de magnitud 7 i provocat tsunamis de centenars de metres d’alçada.

Reconstrucció de l'impacte del cràter al mig del mar | Science Advances
Reconstrucció de l’impacte del cràter al mig del mar | Science Advances

Molt més petit que l’asteroide conegut fins ara

Tot plegat hauria sembrat la devastació per mig món però, en comparació amb el seu germà gran, l’anomenat asteroide de Chicxulub, de 10 quilòmetres d’amplada, va quedar pràcticament en no res. En qualsevol cas tots dos van caure pràcticament alhora en termes geològics i, de fet, es pensa que podrien haver estat un sol asteroide que, en un pas anterior per l’òrbita terrestre, es podria haver fragmentat a causa de la força gravitatòria.

Buscant finançament per demostrar la teoria

Malgrat els arguments a favor d’aquesta teoria, però, hi ha algunes coses que fan dubtar-ne lleugerament. D’una banda, podria no ser un cràter d’impacte sinó una antiga caldera volcànica, per exemple, i també caldria establir amb més exactitud la seva antiguitat. Per tot plegat, però, caldria perforar fins arribar a la roca del suposat cràter i obtenir i analitzar mostres. Tot i les dificultats evidents per fer-ho, els investigadors estan buscant finançament per fer-ho i esperen que, el 2024, el seu objectiu es faci realitat.

Descobreixen un asteroide que acompanya la Terra en la seva òrbita al Sol