Descobreixen per què els ratpenats no s’infecten amb el virus de la Covid

Un equip d’investigadors amb participació de la Universitat de Barcelona (UB) ha descobert per què els ratpenats no s’infecten amb el SARS-CoV-2, el virus causant de la Covid-19. En un article publicat a la revista ‘Journal of Virology’, expliquen com aquests animals tenen barreres moleculars específiques que impedeixen la replicació del patogen, que, malgrat tot, els ratpenats poden tenir a l’organisme i contagiar a altres animals.

La recerca, en què ha participat l’expert en ecoepidemiologia Jordi Serra-Cobo, professor de la Facultat de Biologia i de l’Institut de Recerca de la Biodiversitat (IRBio) de la UB, s’ha fet amb cèl·lules primàries d’espècies de ratpenats poc estudiades però que circulen àmpliament per Europa i ÀsiaRhinolophus ferrumequinumMyotis myotis, Eptesicus serotinusTadarida brasiliensis i Nyctalus noctula–. Les conclusions apunten que aquests models cel·lulars poden ser una gran ajuda per investigar les relacions evolutives entre ratpenats i coronavirus.

El professor Jordi Serra-Cobo, un dels integrants de l'equip que ha dut a terme aquest estudi | Universitat de Barcelona
El professor Jordi Serra-Cobo, un dels integrants de l’equip que ha dut a terme aquest estudi | Universitat de Barcelona

Un sistema immunològic sempre en prealerta

Els coronavirus són presents en tot tipus d’espècies animals, entre les quals els ratpenats. La ciència ja feia temps que sabia que tenien una gran resistència davant dels virus. Això és perquè, de manera normal, el seu sistema immunitari sempre està en prealerta, un fet que per a la majoria de mamífers suposaria greus problemes d’inflamació però que en els ratpenats no, cosa que els fa claus en molts estudis epidemiològics i immunològics.

En aquest estudi, s’ha investigat la capacitat de les cèl·lules primàries de diverses espècies de ratpenat per donar suport a la replicació del SARS-CoV-2. Els resultats mostren que no són permissives a la infecció, ni tan sols les que expressaven nivells detectables de l’enzim ACE2, el receptor viral del virus de la Covid en moltes espècies de mamífers. Tampoc en el Rhinolophus ferrumequinum, una espècie del mateix gènere que el ratpenat asiàtic, portador del BANAL-52, un virus amb una similitud genètica del 96,8% amb el SARS-CoV-2 i que es creu que podria ser-ne un avantpassat.

Ratpenat del gènere Rhinolopus, on s'han descobert coronavirus gairebé idèntics al SARS-CoV-2 | Wikimedia Commons
Ratpenat del gènere Rhinolopus, on s’han descobert coronavirus gairebé idèntics al SARS-CoV-2 | Wikimedia Commons

Una possible adaptació evolutiva

En els humans, se sap que la proteïna espiga del SARS-CoV-2 s’uneix al receptor ACE2 de la membrana cel·lular per poder infectar la cèl·lula. En els quiròpters, o bé la quantitat d’ACE2 és molt petita o bé, si el virus s’uneix a l’ACE2, no pot produir la infecció. Aquest descobriment és molt important per entendre millor els mecanismes de lluita contra infeccions víriques que podria ser una adaptació evolutiva.

Al llarg dels 64 milions d’anys que fa que existeixen els ratpenats, ells i els virus han coevolucionat, i un d’aquests processos és el de l’adaptació als coronavirus. Estudiar-los és molt important, ja que pot donar informació amb possibles aplicacions mèdiques.

El ratpenat de llavis orlats és conegut per basar la seva alimentació en les granotes