Descobreixen un dinosaure amb el cap pla en una antiga illa plena d’animals nans

Un equip d’investigadors ha anunciat el descobriment d’un dinosaure amb el cap sorprenentment pla en una illa que, fa 70 milions d’anys, era plena d’animals nans. En un article publicat al ‘Journal of Vertebrate Palaeonthology’, un equip d’investigadors descriu aquesta nova espècie, una de moltes afectades per la insularitat de la regió on vivia, batejada com a Transylvanosaurus platycephalus, i les restes de la qual van ser trobades l’any 2007 a la regió del mateix nom, a l’oest de Romania.

Quan la llar de Dràcula era un paradís tropical

Fa 70 milions d’anys, Transilvània era un arxipèlag tropical, habitat per animals que, com passa a molts hàbitats semblants fins i tot a dia d’avui, patien els efectes de l’aïllament de dues maneres diferents: els més grossos s’havien encongit i els més petits, en canvi, s’havien fet grossos. Així, per exemple, si els sauròpodes, els dinosaures més llargs i voluminosos que van existir mai, normalment tenien alçades mitjanes d’uns 15 o 20 metres, en aquest arxipèlag amb prou feines arribaven als sis.

Les raons d’aquests canvis no s’han entès del tot, per bé que hi ha diverses teories, una de les quals remet directament a l’escassedat de recursos. De fet, els ossos d’aquest animal van sobreviure perquè els sediments d’un antic llit fluvial els van protegir. Si no hagués estat així, els carronyaires i el temps els haurien destruit completament.

Tot i que els fòssils trobats són molt petits se n'ha pogut aprendre moltíssimes coses | Felix Augustin / Peter Nickolaus / Dylan Bastiaans
Tot i que els fòssils trobats són molt petits se n’ha pogut aprendre moltíssimes coses | Felix Augustin / Peter Nickolaus / Dylan Bastiaans

Un membre curiós de la seva família

Fins i tot així, cap dels ossos trobats media més de 5 centímetres, però han donat molta informació sobre aquesta nova espècie. Segons els investigadors, caminava amb dues potes, tenia una cua gruixuda i poderosa i s’alimentava de plantes. Pertanyia a la família dels Rhabdodontidae, que es creu que es va originar a l’actual França i que estava molt estesa a finals del Cretaci, poc abans de l’extinció dels dinosaures.

Una impressió del cervell

Aquesta espècie, però, tenia un cap molt més ample que les altres i, a més, no se sap com devien arribar els seus avantpassats al que, aleshores, era un arxipèlag. Algunes possibles explicacions inclouen que sabés nedar o bé que els canvis en el nivell del mar o en la tectònica de plaques creessin un pont per on van passar. El més interessant del seu cap, segurament, és que els fòssils hi havien conservat els contorns del cervell, de manera que s’han pogut estudiar les proporcions de diverses regions, com ara els lòbuls olfactoris i el telencèfal.

Després d’això, els investigadors volen comparar les proporcions del cervell i els ulls amb els d’altres espècies properes, per mirar de saber quins sentits eren més importants per al Transylvanosaurus.

La pregunta sobre si els dinosaures tenien la sang calenta o freda ha estat motius de debat científic durant dècades