Un petit fragment de l’asteroide que va caure a la Terra fa 66 milions d’anys, provocant l’extinció dels dinosaures, podria haver estat descobert conservada a l’interior d’ambre, segons informa la cadena de televisió nord-americana CNN. La mateixa emissora afirma que la NASA ha descrit el descobriment com a “al·lucinant”.

Aquesta és la darrera troballa feta a un jaciment únic anomenat Hell Creek Formation (Tanis) i que es troba a Dakota del Nord (Estats Units). En aquell indret, les restes del moment exacte en què l’era dels dinosaures es va acabar, tot un punt d’inflexió en la història de la vida del nostre planeta, han quedat perfectament conservades, de peixos plens de runa de l’impacte a la pota d’un dinosaure que també podria haver mort aquell mateix dia. El jaciment fins i tot ha permès als científics fer una hipòtesi sorprenent: que l’asteroide va caure a la primavera.

Aquesta pota de dinosaure està en un estat de conservació increïble i, a més, podria haver estat d'un animal mort el mateix dia que va caure el famós meteorit | Universitat de Manchester / BBC
Aquesta pota de dinosaure està en un estat de conservació increïble i, a més, podria haver estat d’un animal mort el mateix dia que va caure el famós meteorit | Universitat de Manchester / BBC

Una fotografia del cataclisme

Un dels fets més curiosos és que, malgrat la informació que se n’ha obtingut, entre Tanis i el cràter Chicxulub, que marca on es va produir l’impacte, hi ha més de 3000km de distància. No obstant això, els seus efectes es van deixar sentir molt lluny i, per una sèrie de casualitats afortunades, aquella regió de Dakota del Nord tenia les condicions adients perquè les restes es conservessin perfectament.

Justament, els peixos, que van morir només una hora després de l’impacte a causa del tsunami enorme que va provocar, són els qui tenien el tresor, un fragment de l’asteroide original. A l’interior de les seves brànquies, hi tenien “esfèrules d’impacte”, petits fragments de roca fosa que va sortir disparada per la violència del xoc i va cristal·litzar.

Aquestes petites boles de vidre de 65 milions d'anys van ploure com minúscules esferes de foc  | Universitat de California - Berkeley
Aquestes petites boles de vidre de 66 milions d’anys van ploure com minúscules esferes de foc | Universitat de California – Berkeley

Unes restes molt especials

La majoria estaven conservades en fang, però algunes, en canvi, ho estaven en ambre. L’avantatge d’aquest darrer material és que, com passa amb els insectes, ho conserva tot perfectament. Així, les anàlisis d’aquests fragments de roca fosa van determinar que la majoria d’ells eren rics en calci i, probablement, de dipòsits de pedra calcària de la península del Yucatan. Dos d’ells, però, eren completament diferents, amb concentracions importants de crom, níquel i altres elements que només són típics en els meteorits.

El responsable de la troballa, el paleontòleg Robert DePalma, va presentar els seus descobriments a la NASA, que ha demostrat un gran interès. Caldrà continuar investigant per corroborar definitivament si aquests fragments corresponen efectivament a l’asteroide que va acabar amb gran part de la vida de la Terra fa 66 milions d’anys però, si fos així, seria certament un descobriment increïble.