MonPlaneta
Un estudi alerta sobre com influeix el treball en el risc de patir Covid persistent

Un nou estudi liderat per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i publicat a la revista cientifica BMJ Occupational & Environmental Medicine mostren que els factors laborals -en quin sector es treballa o l’exposició a malalties- influeixen en el risc de patir Covid persistent. Kurt Straif, investigador d’ISGlobal i coordinador de l’estudi, alerta que “els factors laborals s’han associat amb la incidència i la gravetat de la infecció per SARS-CoV-2. Però els determinants laborals de la COVID persistent es coneixen poc”.

Els investigadors van analitzar les dades de 2.054 persones adultes actualment ocupades (d’entre 18 i 70 anys) de la cohort COVICAT i que havien patit la malaltia provocada per la infecció del virus del SARS-CoV-2. Els estudiats van respondre tres enquestes de seguiment en anys consecutius (2020-2023) i aportaven informació sobre la seva activitat laboral. Els autors de l’estudi van poder comprovar que de les més de 2.000 persones analitzades 86 (23,7%) van desenvolupar COVID persistent i la gran majoria d’aquestes persones va patir símptomes neurològics (64%), seguits dels musculoesquelètics (38%) i respiratoris (28%).

Cal destacar que la Covid persistent apareix en 6 de cada 100 casos, la qual cosa suposa que hi ha 400 milions de persones afectades, una afectació que suposa un “impacte econòmic anual d’un bilió de dòlars, és a dir, prop de l’1% de l’economia mundial”.

Covid persistent i el lloc de treball

La possibilitat de desenvolupar Covid persistent s’eleva quan la persona susceptible de la infecció és una dona, té un nivell educatiu baix, pateix obesitat o multimorbiditat i ha experimentat infeccions per SARS-CoV-2 més freqüents o més greus. El nou estudi, però, ha analitzat una nova variable com la del treball i la seva exposició i ha pogut constatar que les persones amb feines considerades d’alt risc davant la Covid-19 tenien un 44% més de probabilitats de desenvolupar Covid persistent. “Segons totes les mètriques, incloent-hi salut/assistència social, educació, comerç al detall, transport i seguretat van mostrar un risc més elevat de desenvolupar Covid persistent“, assenyalen els investigadors.

Els investigadors assenyalen que “els principals impulsors de l’augment del risc van ser el contacte pròxim amb amics i el públic, la falta de distància social en el lloc de treball, l’ús poc freqüent o nul de màscara (+52%) i el desplaçament en transport públic (+58%)“. A més, els autors de l’estudi destaquen que el treball presencial durant la pandèmia de Covid-19 també es va associar un risc més elevat (+57%) de patir covid persistent.

Bars i restaurants tancats per lluitar contra la Covid-19 | Cristóbal
Bars i restaurants tancats per lluitar contra la Covid-19 | Cristóbal

Sara de Matteis, investigadora de la Universitat de Torí i primera autora de l’estudi, assenyala que els resultats de la investigació “són coherents amb l’evidència internacional emergent i suggereixen diversos mecanismes pels quals les exposicions laborals poden influir en el desenvolupament del COVID persistent”.

Més notícies
Anticossos al torrent sanguini | Pixabay
Els anticossos contra la Covid persisteixen dos anys després de la infecció
Això ha conclòs un estudi fet en personal sanitari que no s'havia vacunat
Algunes persones continuen tenint símptomes mesos després de la infecció per Covid-19. És el que s'anomena 'Covid persistent'
Relacionen la fatiga de la Covid persistent amb l’ansietat i la depressió
És el primer cop que s'estableix aquesta associació, descoberta gràcies a investigadors catalans

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa