MonPlaneta
Afirmen que els volcans, i no pas un asteroide, van matar els dinosaures
  • CA

Un nou treball, basat en anàlisis per ordinador, ressuscita la teoria que els dinosaures no van extingir-se a causa de l’impacte d’un asteroide sinó que qui va acabar amb ells van ser els volcans. En un article publicat a la revista ‘Science’, un equip d’investigadors de la Universitat de Dartmouth, als Estats Units, aporta un element més al debat sobre què va causa l’extinció massiva de 66 milions d’anys, afirmant que una sola sèrie d’erupcions al que actualment són els trapps del Dècan, a l’Índia, podria haver-la posat en marxa.

Els models emprats apunten que les enormes emissions de gas d’aquelles erupcions podrien haver estat, per sí mateixes, capaces de l’extinció massiva, ja que van durar aproximadament un milió d’anys i van alliberar quantitats enormes de gasos a l’atmosfera. Tot i que és possible que aquesta explicació sigui menys espectacular i menys dramàtica que la de l’asteroide, això és precisament el que volien aconseguir els científics en introduir els ordinadors: eliminar els biaixos humans.

Els traps del Deccan a da d'avui | Planet Labs, Inc
Els traps del Dècan a dia d’avui | Planet Labs, Inc

Una feina enorme de càlcul de probabilitats

La idea era fer servir les proves de ‘l’escena del crim’ per anar cap enrere i entendre què va passar. D’entrada, els nuclis de sediments extrets del fons del mar contenen proves que, fa 66 milions d’anys, l’atmosfera es va omplir de gasos contaminants, entre els quals hi havia el diòxid de sofre i el diòxid de carboni. Aquests gasos, però, podrien haver estar generat tant per unes grans erupcions volcàniques com, també, per l’impacte d’un asteroide.

Per mirar de separar les contribucions de cada possible culpable, els investigadors van fer servir un model estadístic que considera les probabilitats de diversos escenaris d’emissions de fonts diferents, apropant-se cada cop més a la solució a mesura que el resultat de les simulacions s’apropa a les dades geològiques disponibles. Per fer anar el model, a més, van posar 128 processadors a treballar en paral·lel per fer que uns càlculs que haurien trigat un any es fessin només en uns quants dies.

Els càlculs dels ordinadors atribueixen al volcanisme l'extinció dels dinosaures
Els càlculs dels ordinadors atribueixen al volcanisme l’extinció dels dinosaures

Les conclusions descarten l’asteroide

Les simulacions conclouen que la quantitat de gasos emesos pels volcans, tot sols, era suficient per causar els canvis en la temperatura i en el cicle del carboni que es coneixen pels registres geològics. Pel que fa a l’asteroide, el treball conclou que no devia causar un gran augment ni en les concentracions de diòxid de carboni ni de diòxid de sofre.

Així doncs, el debat sobre què va causar l’extinció massiva de fa 66 milions d’anys, en què van morir tots els dinosaures menys els ocells, es torna a obrir amb força, tornant a introduir les erupcions volcàniques com a responsables per bé que, durant les darreres dècades, la hipòtesi de l’asteroide havia estat donada pràcticament per bona.

Més notícies
Un altre asteroide podria haver acompanyat el que va provocar l'extinció dels dinosaures i també hauria impactat a la Terra | Pixabay
Els dinosaures podrien haver estat exterminats per dos asteroides
El descobriment d'un nou cràter de 8,5 quilòmetres de diàmetre apunta en aquesta direcció
Un científic afirma que ha trobat un tros del meteorit que va caure a la Terra fa 66 milions d'anys, causant una extinció massiva | Pixabay
Afirmen haver trobat fragments de l’asteroide que va matar els dinosaures
La NASA ha titllat el descobriment d'"al·lucinant"
Onades | Bluesbby / Flickr (CC BY 2.0)
L’asteroide que va matar els dinosaures va provocar un tsunami planetari
Va fer la volta al món en 48 hores amb una energia 30.000 cops superior al que va afectar l'Índic el 2004
L’asteroide que va acabar amb els dinosaures va caure a la primavera
L'estació de l'any en què es va produir l'impacte podria haver determinat la gravetat dels seus efectes

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa