El pas d’una galàxia petita va deixar ‘tremolant’ la Via Làctia

Fent servir dades de la missió Gaia de l’Agència Espacial Europea, un equip d’investigadors ha mostrat com hi ha parts importants del disc exterior de la Via Làctia que ‘tremolen’. Això es deu al pas d’una galàxia nana que, tot i que ara es pot veure a la constel·lació de Sagitari, fa centenars de milions d’anys era molt més a prop, segons expliquen els mateixos astrònoms en un article publicat a la revista ‘Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’.

Una acumulació de gas i pols que gira a l’espai

La Via Làctia té entre 100.000 i 400.000 milions d’estrelles i, segons es creu, té uns 13.600 milions d’anys d’antiguitat, moment en què es va formar a partir d’un disc d’hidrogen i heli que girava sobre sí mateix. A partir d’aquest estadi inicial, i durant milers de milions d’anys, aquest disc giratori va començar a tenir les condicions pel naixement de les estrelles, entre les quals el Sol. A la part més exterior del disc, però, hi ha estrelles que es mouen i tremolen a velocitats diferents.

Reproducció artística del satèl·lit Gaia | UB

Els efectes duradors d’un accident de fa milers de milions d’anys

Segons els astrònoms, el pas de Sagitari per la Via Làctia va crear ones de moviment, i gràcies al satèl·lit Gaia, que pot mesurar una part més gran del disc de la nostra galàxia del que havia estat possible fins ara, s’ha pogut mesurar la força dels tremolors a cada part i començar a uni les peces del trencaclosques. A dia d’avui, la galàxia nana s’està desfent a poc a poc, però fa entre 1.000 i 2.000 milions d’anys era més grossa, probablement una cinquena part de la massa de la Via Làctia. Prou com per crear una mena de ‘terratrèmol’ còsmic els efectes del qual encara són visibles a les regions més exteriors de la galàxia.

Gràcies a les imatges dels telescopis espacials Hubble i James Webb, s'ha pogut aconseguir aquesta fotografia espectacular de la Galàxia Fantasma | NASA / ESA / CSA