Descobreixen set galàxies nanes a un costat d’una de més grossa

Un equip d’investigadors liderats per la Universitat de Michigan – Ann Arbor, als Estats Units, han descobert set galàxies nanes distribuïdes d’una manera molt inusual al voltant d’una de més grossa. En comptes d’estar repartides de manera uniforme al voltant d’aquesta darrera, com acostuma a passar, aquestes són totes en una sola regió, un misteri que ha sorprès els astrònoms i de què, de moment, no hi ha explicació.

Set galàxies molt tènues

El descobriment es va anunciar la setmana passada en una trobada de la Societat Astronòmica Americana a Pasadena, Califòrnia, i ha estat possible gràcies al telescopi Subaru, de Hawaii, que va permetre als investigadors buscar grups tènues d’estrelles, un indicador de la presència d’una galàxia nana, al voltant de la galàxia M81, que es troba a uns 12 milions d’anys-llum de nosaltres i que és la més prominent d’un grup de galàxies relativament properes entre elles. Amb l’ajut del telescopi, els astrònoms van trobar aquestes set galàxies nanes, una de les quals és segur que ho és i les altres sis de que estan relativament segurs que ho són.

Les galàxies satèl·lit d’M81, tant les conegudes fins ara (vermell) com les noves (groc) són majoritàriament a un costat | SLOAN DIGITAL SKY SURVEY

“Un sense sentit”

Pel que fa a la distribució d’aquestes galàxies, però, l’astrònom Eric Bell, que va presentar-ne el descobriment, va definir-la com a “simplement estranya”, “un sense sentit”. Normalment, i segons totes les simulacions, les galàxies més grosses tenen galàxies més petites i tènues repartides uniformement al seu voltant. És el cas, per exemple, de les que orbiten la Via Làctia i, també, les que hi ha al voltant de la nostra veïna, la galàxia d’Andròmeda.

El més curiós, a més, és que les set galàxies nanes descobertes no només no envolten M81 sinó que envolten una altra galàxia, NGC 3077, que es calcula que només deu tenir un 10% de la massa de la seva companya més grossa. Un misteri que, de ben segur, els astrònoms miraran d’esclarir.