Un nou descobriment canvia enormement la cerca de vida a altres planetes

El descobriment d’un planeta com la Terra orbitant una estrella nana de tipus M, el més comú de l’univers, pot canviar enormement la cerca de vida a altres planetes. Segons un estudi publicat a ‘The Astrophysical Journal Letters’, aquest món no té cap tipus d’atmosfera, cosa que podria reduir molt les possibilitats ja que n’hi podria haver molts més de semblants, totalment inadequats pel desenvolupament d’organismes vius.

Un infern on res no pot viure

El planeta en qüestió, anomenat GJ 1252b és lleugerament més gros que el nostre planeta i orbita la seva estrella a una distància molt més petita, fent dues voltes en el temps que triga a la Terra a passar un sol dia. Així doncs, és extremadament càlid, un infern on res no hi pot sobreviure i amb una radiació tan forta que impedeix l’existència de cap tipus d’atmosfera.

Vista artística de la superfície del planeta Pròxima b orbitant la nana vermella Pròxima Centauri | ESO/M. Kornmesser

Aquest procés, de fet, també passa a la Terra, on el sol va erosionant la capa de gasos que ens envolta, però les emissions dels volcans i altres processos del cicle del carboni en reposen gran part. Com més a prop és un planeta de la seva estrella, però, més difícil és que aquest mecanisme sigui suficient. És el que passa a Mercuri, que té una atmosfera molt prima.

El seu sol s’enduu tota l’atmosfera que pugui generar

Per establir la manca d’atmosfera de GJ 1252b, els astrònoms van mesurar la radiació infraroja del planeta quan la seva llum s’enfosquia durant un eclipse. Gràcies a això es van veure les seves altíssimes temperatures diürnes de més de 1.200ºC, suficients per fondre el coure, la plata i l’or. Juntament amb la pressió baixa que hi ha a la superfície, va dur a concloure que el planeta no té atmosfera. Ni tan sols si tingués moltíssim diòxid de carboni, que a més atrapa la calor, no podria mantenir-la.

Representació artística de la pluja de ferro a WASP-76b | ESO

A més d’això, les estrelles nanes de tipus M emeten més flamarades i tenen més activitat que no pas el Sol, cosa que encara redueix més la possibilitat dels planetes que l’envolten de mantenir una atmosfera. Així doncs, GJ 1252b podria ser un mal indici fins i tot per a planetes que són molt més lluny de la seva estrella. Caldrà, però, veure què observa el Telescopi Espacial James Webb quan s’hi dirigeixi.

Molts menys candidats a ser planetes amb vida

En qualsevol cas, de les 5.000 estrelles més properes a la Terra, la majoria són nanes de tipus M, així doncs, sembla que allà hi ha molt poques possibilitats de trobar vida, per bé que també hi ha unes 1.000 estrelles semblants al Sol on, en tot cas, les probabilitats continuarien sent més altes, a més d’altres tipus de sistemes solars per explorar.

La vida podria haver-se originat a molts altres planetes a més del nostre, però la forma que pugui haver pres és un misteri | Pixabay