Detecten l’element més pesant que s’ha trobat a l’atmosfera d’un exoplaneta

Dos exoplanetes gasosos, gegants i molt calents tenen a la seva atmosfera l’element més pesant que s’ha trobat mai en un món fora del nostre sistema solar. En un article publicat a la revista ‘Astronomy & Astrophysics’, un equip d’astrònoms informa de la troballa de bari, un element químic inesperat, a les capes altes de l’atmosfera de WASP-76b i WASP-121b, dos planetes tan calents que es creu que hi plouen ferro i pedres precioses.

El descobriment s’ha fet gràcies a les observacions del Very Large Telescope de l’Observatori Austral Europeu. La troballa ha estat accidental, ja que els investigadors no esperaven detectar bari a les atmosferes i van haver de revisar les seves dades per assegurar-se’n, ja que fins ara no s’havia trobat mai a cap exoplaneta. Aquesta detecció, a més, desperta la pregunta de què fa un element tan pesant a les capes superiors de l’atmosfera d’aquests planetes.

Bari en la seva forma sòlida | Matthias Zepper

Dos planetes amb característiques estranyes

Tant WASP-76b com WASP-121b són dos móns d’una mida semblant a la de Júpiter però molt més calents, amb una temperatura a la superfície que supera els 2.000ºC. Això es deu a que orbiten les seves estrelles a molt poca distància, amb ‘anys’ que, en temps terrestre, duren entre un i dos dies. Tots dos són a centenars d’anys-llum de la Terra i van ser descoberts entre 2015 i 2016, però tenen característiques distintives, encara que siguin relativament semblants.

WASP-121b, a 855 anys-llum de nosaltres, té una atmosfera formada principalment per vapor d’aigua tan calent que brilla, i és tan a prop de la seva estrella que està deformat i sembla més una pilota de rugbi que no pas la idea que tenim d’un planeta. Allà, les temperatures oscil·len entre els 2.230ºC i els 2.446ºC segons el punt de l’atmosfera on es mesuri. Pel que fa a WASP-76b, a 640 anys-llum de la Terra, les seves temperatures arriben gairebé als 2.500ºC.

Reproducció artística del Júpiter calent que sembla una pilot de rugbi | Cheops
Reproducció artística de WASP-121b sembla una pilot de rugbi | Cheops

Un nou misteri per resoldre

És per tot això que els investigadors estan tan sorpresos d’haver trobat bari a la part alta de l’atmosfera. I és que aquest element, és un 250% més pesant que el ferro i la lògica diu que haurien d’haver caigut cap avall ràpidament. Així doncs, sembla que aquests planetes encara tenen més característiques estranyes que fins ara es desconeixien i que caldrà continuar investigant-los per treure l’entrellat del que, de moment, és un nou misteri del cosmos.

El Telescopi Espacial James Webb ha aconseguit observar un planeta fora del sistema solar | NASA / ESA / CSA