Descobreixen un planeta que podria ser habitable en un sistema proper

El satèl·lit TESS de la NASA ha descobert un planeta que podria ser habitable en un sistema proper i on, a més, no és l’únic món apte per a la vida. A la 241a trobada de la Societat Astronòmica Americana, un equip d’investigadors va anunciar que aquest exoplaneta, que es troba a uns 100 anys-llum de nosaltres, s’anomena TOI 700 e i és un dels que orbita l’estrella nana de tipus M TOI 700, la mateixa que acull TOI 700 d, un altre planeta amb característiques semblants descobert l’any 2020.

Un sistema amb dos planetes habitables

TOI 700 d, de fet, també va ser descobert pel satèl·lit TESS. Tots dos móns tenen una mida semblant a la de la Terra i són a la zona habitable de la seva estrella, a prou distància com perquè l’aigua hi existeixi en estat líquid. Aquest potencial es considera, actualment, un indici primordial que un planeta pugui ser, o pugui haver estat, habitable, i que un sol sistema tingui diversos planetes amb aquesta característica es considera molt poc habitual.

El satèl·lit TESS  | NASA
El satèl·lit TESS en una reproducció artística | NASA

De fet, això ha fet que el sistema TOI 700 hagi esdevingut un objectiu a l’hora de continuar buscant planetes habitables. Tenint en compte que el planeta e és un 10% més petit que el planeta d, és possible que les observacions futures permetin trobar-ne d’altres més petits. Pel que fa a l’estrella, d’altra banda, és d’un tipus força comú a l’univers i on s’han trobat bastants exoplanetes, cosa que li dóna encara més potencial.

Dos companys més

A més d’aquests dos móns, més a prop de l’estrella també hi ha TOI 700 b, que és d’un 90% de la mida de la Terra i orbita l’estrella cada 10 dies terrestres; i TOI 700 c, que és 2,5 cops més gros que el nostre planeta i on els anys duren 16 dies. Pel que fa a d i e, fan una volta a TOI 700 cada 37 i 28 dies, respectivament, perquè són més lluny de l’estrella. En un sistema com el nostre, la seva distància faria que tots ells fossin planetes extremadament càlids però, orbitant una nana de tipus M freda, són a l’indret just perquè les temperatures hi puguin ser, aproximadament, semblants a les de la Terra.

Bocaprins és un 'Saturn calent' de què, ara, sabem moltíssimes coses | Joseph Olmsted / NASA / ESA / CSA