L’equip internacional de científics del Telescopi de l’Horitzó d’Esdeveniments (EHT) han presentat des de Munic els resultats “revolucionaris” de les seves darreres investigacions: la corroboració definitiva, mitjançant una imatge, que l’objecte supermassiu que hi ha al centre de la Via Làctia, anomenat Sagitari A*, és efectivament un forat negre.

L’encarregat de presidir l’acte ha estat el director de l’Observatori Austral Europeu, el català Xavier Barcons, acompanyat d’alguns dels principals responsables d’aquest treball. Tal com han explicat els mateixos científics, la prova de l’existència d’aquest forat negre no només ajuda a comparar-lo amb l’altre forat negre fotografiat fins ara, M87, sinó que també permet corroborar el que ja havia predit la Teoria de la Relativitat General, desenvolupada per Albert Einstein entre 1907 i 1915.

Per aconseguir una imatge d’aquest forat negre, que gira a una velocitat molt més gran que M87, els investigadors han hagut de treballar durant anys per aconseguir el que han definit com “fer una foto a un nen corrent en plena nit” i a més, tenint en compte la distància que en en separa, amb una resolució equivalent a “veure un CD a la Lluna des de la Terra”.

Gran expectativa internacional

Aquest descobriment s’ha donat a conèixer en mitja dotzena de rodes de premsa simultànies arreu del món. A l’estat espanyol, l’encarregat de fer-ho ha estat el CSIC, des de Madrid, ha comptat amb la presència dels científics de l’Estat que hi han participat. La seva presidenta, Rosa Menéndez, ha explicat que aquestes observacions “transformen la nostra concepció de l’Univers” mentre que Antxon Alberdi, director de l’Institut d’Astrofísica d’Andalusia (IAA-CSIC), ha afirmat que “Einstein no es considerava un astrofísic però va marcar el camí a seguir”, recordant un dels principals impulsors de la física i el coneixement de l’Univers dels segles XX i XXI.

Rosa Menéndez, presidenta del CSIC, ha presidit la roda de premsa que s’ha fet a Madrid | CSIC

Els científics del Telescopi de l’Horitzó d’Esdeveniments ja duien setmanes generant expectativa i anunciant que es faria públic un descobriment “sense precedents” sobre el forat negre del centre de la Via Làctia, conegut com a Sagitari A*. Aquest cos celeste supermassiu és al cor de la nostra galàxia, a uns 27.000 anys-llum de nosaltres, i té una massa equivalent a la de quatre milions d’estrelles com el sol.

La primera imatge directa que es va obtenir d'un forat negre  | EVENT HORIZON TELESCOPE
L’EHT ja va ser responsable, el 2019, de la primera fotografia que s’ha fet mai d’un forat negre | EVENT HORIZON TELESCOPE

La segona proesa de l’EHT

L’any 2019, l’equip de l’EHT va saltar a la fama mundial per demostrar per primera vegada, de manera visual, l’existència dels forats negres. El 10 d’abril de 2019, la primera fotografia mai feta d’un d’aquests objectes, el forat negre Messier 87, va fer la volta al món. Després d’observacions indirectes i de càlculs que afirmaven que existien, finalment vam poder veure l’anell de massa girant al voltant d’una regió central fosca, cap on anava caient. En aquest cas, M87 és gegantí, amb una massa d’uns 6.500 milions de sols, era molt més gran que no pas Sagitari A*.

Aquesta imatge pionera es va aconseguir gràcies a l’ús d’una gran xarxa de radiotelescopis coordinats com si en fossin un de sol, i des d’aleshores els investigadors han continuat treballant fins avui, en què han fet públic un descobriment que ja havien titllat de “revolucionari” en anunciar aquesta compareixença de premsa.