Descobreixen un anell ‘impossible’ al voltant d’un planeta minúscul

El descobriment d’un anell ‘impossible’ al voltant d’un planeta minúscul ha sorprès enormement els astrònoms, que no troben cap explicació a la seva formació. Tal com informa l’Agència Espacial Europa en un comunicat, Quaoar, un planeta nan d’uns 1.110 quilòmetres de diàmetre i que orbita el Sol més enllà de Neptú, té un anell dens que desafia les teories considerades vàlides fins ara.

Un anell que desafia les lleis de la física

Dels 3.000 planetes petits que hi ha a la zona externa del Sistema Solar, amb Plutó i Eris com els més grossos, Quaoar és el setè en mida. I segons les observacions que en va fer el telescopi espacial Cheops, complementades amb dades obtingudes des de la Terra, té un anell a una distància més gran del que, fins ara, es creia físicament possible.

Representació artística de la sonda Cheops orbitant la Terra
Representació artística de la sonda Cheops orbitant la Terra i observant què hi ha als límits del Sistema Solar i més enllà | ESA

Segons les teories acceptades, tot aquell material no hauria de girar al voltant de Quaoar d’aquesta manera sinó que s’hauria d’haver condensat formant una lluna. Per bé que la primera hipòtesi dels científics és que les temperatures podrien ser massa baixes com perquè les partícules de gel s’unissin i formessin un satèl·lit, caldrà continuar investigant per saber si, realment, aquesta és l’explicació real.

Un nou misteri que caldrà resoldre

Fins ara s’havia considerat acceptat que, a partir d’una certa distància d’un planeta, era impossible que es formés un anell i que els materials acabarien formant un objecte esfèric. La frontera entre aquests dos casos és l’anomenat ‘Límit de Roche’, el punt en què la força del planeta és superior a la gravetat que manté cohesionada la lluna.

A Quaoar, però, l’anell és fora d’aquest límit, contradient aquesta creença. Així doncs, caldrà treballar en les diverses teories existents sobre com pot ser que aquest planeta nan no tingui una lluna i trobar-ne una que doni una explicació a aquest nou misteri.

NASA Ames / JPL - Caltech / Tim Pyle