La música que escoltem canviarà a causa de la intel·ligència artificial? Com ho farà? Aquest és l’objecte d’estudi d’un grup d’investigadors de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) que han engegat un projecte per reflexionar sobre com avançaran aquests camps en el futur i quins impactes poden tenir en la societat.
Una tecnologia cada cop més omnipresent
A dia d’avui, moltes accions quotidianes passen per dispositius que empren algoritmes d’intel·ligència artificial (IA), a qui cedim cada vegada més espai, com a la resta de la tecnologia, perquè considerem que ens fa la vida més senzilla i més pràctica. Quan escoltem música, però, potser en menys mesura que en molts altres aspectes, no som conscients de com la IA ja s’encarrega de gran part de la producció i creació de cançons ni de la tecnologia que s’amaga rere els programes per aprendre a tocar instruments o els recomanadors que ens trien la música a les diverses plataformes digitals.

Un futur amb molts dubtes
Així doncs, quina relació tindrem amb aquests aparells i aplicacions per escoltar música d’aquí uns anys? Sabrem si el tema que escoltem és obra d’una persona o d’una màquina? De qui serà l’autoria de la peça, en aquest darrer cas, de la màquina o de qui l’ha creat a ella? I com controlarem la privacitat de les dades personals que tenen els recomanadors musicals? Tot plegat encara és incert, i és per això que el Music Technology Group (MTG) de la UPF ha posat en marxa “Reptes i Oportunitats de la Tecnologia Musical”.
La creació, difusió, aprenentatge i escolta de la música s’estan transformant a ritmes accelerats amb la IA i encara ho faran més a causa d’aquesta i altres tecnologies, però encara no sabem com ni com impactarà això en la societat. “El projecte proposa un debat obert per conèixer l’opinió, necessitats i preocupacions d’experts musicals i consumidors finals. Es cridarà a la participació a professionals de la indústria musical, creadors, oients, estudiants de música, arxivistes i persones desenvolupadores de tecnologies musicals”, explica Xavier Serra, director de l’MTG.
Un projecte en tres fases
La primera fase, durant els mesos de setembre i octubre, consistirà a recollir veus a través d’entrevistes i grups de treball en línia. En una segona fase es convocarà un taller de debat amb xerrades i taules de discussió per posar en comú els resultats. A finals d’any, finalment, s’elaborarà un document públic per orientar el sector musical per avançar amb tecnologies més justes i transparents. El projecte vol ser un referent per a la ciutadania, que serveixi per tenir una mirada crítica respecte als aspectes més controvertits de la tecnologia aplicats a la música.