Un equip d’investigadors ha trobat una estratègia per reduir el gran problema de l’ús de veles per a un transport marítim més sostenible. En un article publicat a ‘Ocean Engineering’, han estudiat com compensar l’aleatorietat i la impredictibilitat de les condicions meteorològiques, un gran risc per a aquesta estratègia de reducció d’emissions en un sector que, si vol descarbonitzar-se, necessita tota l’ajuda possible.
Un sector que necessita grans canvis
El transport marítim mundial suposa aproximadament el 3% de les emissions mundials de carboni, i el sector es troba en una situació delicada perquè les seves perspectives de posar-hi remei són enormement menys ambicioses que a la resta de l’economia, fins i tot sobre el paper. Tornar a fer servir les veles –ajudades per l’enginyeria actual– per tal de reduir l’ús de combustible és una opció molt estudiada però, com passava tradicionalment, les condicions meteorològiques són un factor sovint imprevisible.

Tornar a aprendre a aprofitar el vent
És per això que aquests investigadors han calculat les emissions de CO2 de més de 1000 vaixells salpant a tres rutes marítimes principals. La seva conclusió principal és que la combinació de les tecnologies de veles modernes amb sistemes de ruta i guia més eficients podria augmentar la seguretat d’estalviar combustible i carboni, fent servir una estratègia dissenyada per ells mateixos. Així, a més de les veles, fer servir la meteorologia per guiar la ruta pot permetre desviar-se del camí habitual per trobar-ne de més eficients i amb vents més favorables.
Així doncs, coneixent quines rutes són més sensibles als canvis de la meteorologia i tornar a aprendre a aprofitar el vent, actualitzant les prediccions meteorològiques cada 12 hoes per introduir ajustaments que permetin fer més eficient el trajecte, pot tenir efectes molt positius. En aquest estudi, de fet, les estimacions apunten que fer servir una combinació de veles modernes i rutes eficients pot arribar a reduir les emissions de carboni fins a un 25%.