Un equip d’investigadors ha trobat una estratègia per reduir el gran problema de l’ús de veles per a un transport marítim més sostenible. En un article publicat a ‘Ocean Engineering’, han estudiat com compensar l’aleatorietat i la impredictibilitat de les condicions meteorològiques, un gran risc per a aquesta estratègia de reducció d’emissions en un sector que, si vol descarbonitzar-se, necessita tota l’ajuda possible.

Un sector que necessita grans canvis

El transport marítim mundial suposa aproximadament el 3% de les emissions mundials de carboni, i el sector es troba en una situació delicada perquè les seves perspectives de posar-hi remei són enormement menys ambicioses que a la resta de l’economia, fins i tot sobre el paper. Tornar a fer servir les veles –ajudades per l’enginyeria actual– per tal de reduir l’ús de combustible és una opció molt estudiada però, com passava tradicionalment, les condicions meteorològiques són un factor sovint imprevisible.

Les veles gegants poden reduir l'ús de combustible un 20% | Michelin
Les veles gegants poden reduir l’ús de combustible un 20% | Michelin

Tornar a aprendre a aprofitar el vent

És per això que aquests investigadors han calculat les emissions de CO2 de més de 1000 vaixells salpant a tres rutes marítimes principals. La seva conclusió principal és que la combinació de les tecnologies de veles modernes amb sistemes de ruta i guia més eficients podria augmentar la seguretat d’estalviar combustible i carboni, fent servir una estratègia dissenyada per ells mateixos. Així, a més de les veles, fer servir la meteorologia per guiar la ruta pot permetre desviar-se del camí habitual per trobar-ne de més eficients i amb vents més favorables.

Així doncs, coneixent quines rutes són més sensibles als canvis de la meteorologia i tornar a aprendre a aprofitar el vent, actualitzant les prediccions meteorològiques cada 12 hoes per introduir ajustaments que permetin fer més eficient el trajecte, pot tenir efectes molt positius. En aquest estudi, de fet, les estimacions apunten que fer servir una combinació de veles modernes i rutes eficients pot arribar a reduir les emissions de carboni fins a un 25%.

Més notícies
Un vaixell contenidor de Maersk | Wikimedia Commons
El gegant del transport marítim Maersk ha encarregat vuit vaixells “verds”
Ara només ha d'aconseguir prou metanol com per fer-los funcionar, un requisit que ara mateix sembla problemàtic
El Porrima és un vaixell que incorpora les darreres novetats en tecnologia i disseny per ser el màxim de sostenible possible | Porrima
Un vaixell solar mostra el camí de la reducció d’emissions del sector
Tot i que és un prototip, algunes de les seves innovacions es podrien incorporar al transport marítim
Un vaixell contenidor de Maersk | Wikimedia Commons
El sector del transport marítim promet ser neutral en carboni el 2050
Les reaccions davant d'aquest anunci, però, han estat molt diverses
Els vaixells amb combustible renovable podrien ser realitat ben aviat
Els principals problemes són de rendibilitat, no pas tècnics

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa