Un equip d’investigadors de l’Institut Politècnic Rensselaer, als Estats Units, han ideat una alternativa sostenible, eficient i barata a les bateries d’ió de liti que es fan servir actualment. En un article a la revista ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’, els enginyers responsables d’aquesta proposta afirmen que podria ser un substitut més segur a les que s’han fet servir fins ara.
La recerca d’una alternativa
A dia d’avui la immensa majoria de bateries recarregables que es fan servir al món es basen en la tecnologia d’ions de liti, que tenen un rendiment molt bo. No obstant això, l’escassedat dels materials, el seu preu elevat i els problemes de seguretat a llarg termini han fet que s’estiguin buscant possibles substituts. Aquí és un entren els ions de calci, que podrien ser una alternativa sostenible i fet amb un material molt abundant i que, per tant, faria molt més barates les bateries.
Una proposta prometedora
Tot i que la densitat de càrrega dels ions de calci és més alta, i també la seva mida, cosa que suposa un problema, els enginyers han dissenyat estructures basades en òxids com una possible solució, fetes d’òxid de vanadi molibdè, o MoVO. Gràcies a això i a les propietats dels ions de calci, es poden crear bateries altament eficients amb una massa i un volum més reduïts. Els desenvolupadors d’aquest sistema han demostrat el seu bon funcionament, que aconsegueix un dels rendiments més elevats que s’han observat mai en bateries d’ions de calci.
Bateries d’alt rendiment “assequibles i sostenibles”
El doctor Nikhil Koratkar, un dels creadors d’aquesta bateria, afirma que “un dia, en un futur no gaire llunyà, podrien substituïr la tecnologia d’ions de liti com la química preferida per a les bateries que alimenten la nostra societat”. El seu treball, considera, podria dur a “un nou tipus de bateries d’alt rendiment basades en el calci” que facin servir “materials abundants i segurs” que són, per tant, “assequibles i sostenibles”. Així, el desenvolupament i la comercialització d’aquest sistema podria acabar fent-lo “àmpliament usat en electrònica portàtil i de consum, vehicles elèctrics i emmagatzematge d’energia renovable”.