Els polímers de fibre de vidre i de carboni podrien ser, si no es fa res, el gran problema de residus del futur. Al ritme actual, si no s’implementen sistemes de reciclatge rendibles i eficients, la seva acumulació durant les properes dècades pot ser enorme i, el 2050, la generació anual només de la indústria de l’aviació i de l’energia eòlica pot arribar a les 840.300 tones, segons algunes estimacions.
El material del futur i alhora una amenaça
Els compostos de fibra són considerats una solució miraculosa perquè són duradors, resistents i molt versàtils. Ho són tant, de fet, que s’espera que el seu ús augmenti un 60% en els propers 10 anys. A partir de l’any 2030, la transició energètica farà que aquests materials esdevninguin una de les principals fonts de deixalles del món, ja que es faran servir per a turbines eòliques, dipòsits d’hidrogen, avions, vaixells i cotxes en grans quantitats.
Tot i que hi ha maneres de reciclar-los, actualment la majoria acaba a deixalleries o incineradores i, a més, crear-ne més suposa un cop dur per als recursos disponibles al planeta i una gran despesa energètica. En un nou estudi publicat a ‘Composites Part B: Engineering ‘, un equip d’investigadors de la Universitat de Sidney (Austràlia) afirma que els mètode de reciclatge actuals tenen el potencial de reduir el consum d’energia de la producció d’aquests materials en un 70%, a més d’evitar que les deixalles s’acumulin tal com, ara mateix, passa amb el plàstic.

Un nou mètode per reciclar les fibres
És per això que els autors del treball han desenvolupat un nou mètode de reciclatge per a les fibres de carboni i de vidre que assegura una major recuperació del material amb més eficiència energètica en comparació amb els existents. Pretractant els materials amb una reacció anomenada solvòlisi, es facilita la desintegració del material i preserva les propietats mecàniques de les fibres perquè redueix la necessitat de calor durant el reciclatge. Així, les fibres obtingudes tenen un 90% de la resistència de les originals i resulten més barates de recuperar.
Els investigadors han provat el mètode amb parts d’un quadre de bicicleta amb restes d’avions, validant l’efectivitat del tractament i també que els material resultants són de més qualitat que els que s’aconsegueixen amb les tècniques de reciclatge actuals alhora que tenen un cost energètic menor. Una gran oportunitat per al futur per tal de prevenir que tinguem una altra font de residus i, a més, contribuïnt a la sostenibilitat ecològica i econòmica de la transició energètica, un element que cal tenir molt present.