Un nou estudi ha aconseguit identificat un tipus de neurones que són especialment vulnerables a la malaltia de Parkinson i que moren a causa d’aquesta. El descobriment, publicat a la revista ‘Nature Neuroscience’, pot ajudar molt a aprofundir en la comprensió d’aquest problema i, potser, podria obrir la porta a trobar tractaments que l’aturin.

Aquest treball pioner ha classificat un gran número de neurones de la substància negra del nostre cervell en 10 tipus diferents, entre els quals n’hi ha un que podria tenir la clau del desenvolupament del Parkinson. Aquesta malaltia, com és prou conegut, fa que les persones no es puguin moure amb suavitat, provocant problemes d’equilibri, tremolors i rigidesa.

El Parkinson és una malaltia neurodegenerativa relativament freqüent

Un nou mètode d’anàlisi

Fa molt de temps que se sap que els símptomes apareixen amb la mort de neurones a la substància negra, i que les neurones que moren són les productores de dopamina, un neurotransmissor que participa, entre d’altres, en el moviment. El que no se sabia, però, era que no totes aquestes neurones eren igual de vulnerables sinó que algunes ho són molt més que altres.

El problema d’aquest estudi és que les neurones que fan dopamina no són especialment nombroses a la substància negra, i que en cervells de persones mortes no s’havien pogut analitzar prou cèl·lules com per obtenir respostes clares. Gràcies a un nou mètode, però, s’ha aconseguit seleccionar i treure els nuclis de l’interior de les cèl·lules de la substància negra, aconseguint molt de material a analitzar.

Les neurones productores de dopamina han resultat tenir diversos subtipus, un dels quals és especialment vulnerable al Parkinson | Pixabay

Una disticnió molt important

Gràcies a això, i a l’estudi de més de 15.000 nuclis cel·lulars de vuit persones que estaven sanes en el moment anterior a morir, els investigadors van aconseguir establir 10 grups diferents de cèl·lules productores de dopamina a la substància negra, definides per una ubicació concreta i per algunes combinacions de gens actius.

Quan es va observar la substància negra de cervells de persones que havien mort de Parkinson, es va veure clarament com, d’un d’aquests 10 tipus, hi havia moltíssimes menys cèl·lules. Segons sembla, es troben a la part baixa de la substància negra i tenen un gen actiu, l’AGTR1, que les distingeix de les altres. Els científics es pregunten si és precisament aquest gen el que determina que morin quan apareix el Parkinson.

Qui sap si, gràcies a aquesta troballa, es podrà combatre millor la malaltia. Els investigadors fa temps que volen substituir les neurones productores de dopamina que perden les persones amb Parkinson, i ara sabem exactament quines són.

Un sistema olfactori intel·ligent podria diagnosticar malalties per l’olor