La fibra fa que tinguem menys microbis resistents als antibiòtics al cos

Els adults sans que s’alimenten amb una dieta variada i amb com a mínim 8 grams de fibra soluble al dia tenen menys bacteris resistents als antibiòtics al seu cos. Aquesta és la conclusió a què ha arribat un equip d’investigadors després d’un estudi publicat a la revisa ‘mBio’ i que podria haver descobert una eina per lluitar contra aquests organismes, potencialment perillosos i un problema de salut mundial de primer ordre que, a més, s’espera que empitjori durant les properes dècades.

Una bomba de rellotgeria a dins nostre

L’arrel de la resistència als antibiòtics és, majoritàriament, al microbioma intestinal. Allà, els organismes que viuen al nostre cos han evolucionat i algunes mutacions genètiques els permeten sobreviure a aquests medicaments. Així doncs, el descobriment dels efectes d’una modificació de la dieta tan senzilla com afegir-hi una dosi adequada de fibra pot marcar la diferència davant d’un dels reptes més grans per a la salut del futur.

En el treball, els investigadors buscaven associacions específiques dels nivells de gens de resistència als antibiotics al microbioma intestinal tant amb la fibra com amb la proteïna animal de les dietes dels adults. Així és com van concloure que nivells alts de fibra i baixos de proteïna, especialment les provinents de bestiar boví i porcí, tenien una correlació important amb una presència baixa d’aquests gens resistents. A més, els qui tenien menys d’aquests gens també tenien més microbis anaeròbics, que viuen sense oxigen i que són un indicador d’uns intestins sans i sense inflamacions.

L'alimentació pot tenir un efecte fins i tot en el nostre genoma, tot i que encara queda molt per aprendre en aquest camp | Rawpixel
L’alimentació pot tenir un efecte fins i tot en el nostre genoma, tot i que encara queda molt per aprendre en aquest camp | Rawpixel

Descobriments molt importants

Tot i això, la correlació més important no era amb el consum de proteïna animal sinó amb el de fibra i, encara més, la diversitat de la dieta. Així doncs, una dieta amb fonts diferents de fibra soluble podria ser una recomanació per maximitzar aquests beneficis i reduir el risc que suposen els bacteris resistents als antibiòtics. Com és ben sabut, la fibra és present als cereals, els llegums, les llavors, els fruits secs i algunes fruites i verdures.

L’estudi, que es va dur a terme amb 290 voluntaris, també mostra que les persones amb nivells més alts de gens resistents als antibiòtics també són els qui tenen el microbioma intestinal menys divers, ja que la nostra dieta marca, en part, els la varietat d’organismes que hi viuen. Així doncs, menjar millor podria ser un camí important per combatre el problema de la resistència als antibiòtics, o si més no un més.

Els bacteris que colonitzen els tumors tenen un paper molt important en com creixen i es propaguen | Piqsels