Seguir una dieta adequada és molt important per reforçar la protecció de la pell. En una nota de premsa de la Universitat Oberta de Catalunya, la professora Marina Diana Pérez, experta en nutrició i alimentació, explica com una dieta basada en vegetals és un element clau, ja que les fruites, les verdures, els llegums i la fruita seca tenen la capacitat de millorar-ne la salut.

Aquests aliments tenen vitamines com la C i l’E, polifenols i àcids fenòlics que contribueixen a la defensa oxidant de la pell davant de perills com els danys per radiació ultraviolada. Així ho confirma un estudi recent, publicat a la revista ‘Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics’ que revisa el coneixement en aquest àmbit. Els seus resultats apunten que la ingesta de vegetals, oli d’oliva i llegums es correlaciona menys amb els danys per l’exposició al sol.

Fruites com el mango, el meló, la taronja, el tomàquet, la magrana, el maracujà i el raïm són rics en vitamina C, vitamina E, betacarotens, polifenols i àcids fenòlics, que promouen la defensa de la pell, redueixen la inflamació i donen suport estructural i protecció davant els raigs ultraviolats. Entre les verdures, la col verda és rica en carotenoides i vitamina C, que redueixen la inflamació i l’estrès oxidació. A més, les ametlles disminueixen les arrugues i la hiperpigmentació pel seu contingut en tocoferols i àcids grassos insaturats; la soja, rica en isoflavones, aporten elasticitat i hidratació; i el cacau, el te verd o el cafè, rics en polifenols, ofereixen efectes demostrat en diversos aspectes.

Fruits secs  | Claude Fabry (Flickr)
Fruits secs | Claude Fabry (Flickr)

Les vitamines fonamentals per a la salut de la pell

Marina Diana Pérez explica que hi ha diverses vitamines que juguen papers crucials en la salut de la pell. A part de la D, molt coneguda, destaquen la C, l’E, la B3 i l’A.

La vitamina D es pot aconseguir per síntesi cutània però també a partir dels aliments, en productes d’origen animal com ous, lactis o peix blau però també en alguns fongs superiors, com els bolets.

La vitamina C, un potent antioxidant hidrofílic, és present en aliments crus vermells, pebrots verds, taronges, aranges, kiwis, maduixes, bròquils i cols de Brussel·les.

Pel que fa a l’E, es pot trobar a nous, llavors, vegetals, blat de moro, soja i margarina, i actua com a antioxidant de la pell absorbint la llum ultraviolada.

La vitamina B3, també antioxidant, és a la carn, el peix, la llet, l’ou i la fruita seca. Finalment, l’A, que participa en la diferenciació de l’epidermis, la modulació de factors de creixement dèrmic i en la regulació de l’activitat glandular sebàcia, és especialment present al fetge i els olis de peix, la llet i els ous.

Una alimentació amb molts vegetals aporta moltíssims beneficis al nostre organisme

Mites sobre la vitamina D

La professora de la UOC assenyala tres mites sobre la vitamina D. Fins i tot a l’estat espanyol i en persones que viuen a prop del mar, hi ha dèficit d’aquesta vitamina, i segons la Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició, podria ser degut a causa de la falta d’aportació nutricional, a massa protecció solar a l’estiu i a les dificultats per sintetitzar-la a l’hivern i la primavera. Les feines sedentàries, és clar, no hi ajuden. Tot i que el cos en pot emmagatzemar durant mesos, caldria una exposició al sol d’entre 15 i 20 minuts, tres dies a la setmana, i sense crema solar. L’exposició solar genera entre un 80% i un 90% de la nostra vitamina D, amb el 10-20% restants provinents dels aliments que ingerim. Aquests no es limiten només al peix blau sinó també als bolets, el rovell d’ou, els lactis sencers i els menuts.

El paper dels probiòtics

Els probiòtics són organismes vius que resideixen de manera natural al sistema digestiu humà i que també són presents en aliments fermentats. Segons Pérez, cada cop hi ha més estudis que mostren que aquests éssers poden, entre d’altres beneficis, prevenir els danys del sol i protegir de l’envelliment que indueix, prevenint fins i tot la formació d’arrugues. En experiments amb el Lactobacillus acidophilus en pell irradiada amb ultravilats in vitro, es va veure com els organismes van aturar la formació d’arrugues i la melanogènesi i que fins i tot poden suprimir la inflamació induïda per la radiació i restaurar les defenses de la pell.

Més notícies
L'alimentació pot tenir un efecte fins i tot en el nostre genoma, tot i que encara queda molt per aprendre en aquest camp | Rawpixel

La dieta té un efecte directe en els nostres gens

La nutrigenòmica mira d'explicar l'acció dels nutrients, que activen alguns interruptors de l'ADN
:  - Mobile
Carnisser

Diverses maneres de reduir la carn a la dieta: pros i contres

La seva substitució per vegetals, peix o una dieta vegana té impactes diferents en la salut i el medi ambient
:  - Mobile
L'alimentació pot tenir una relació directa amb l'estat d'ànim depressiu, segons un nou estudi | Piqsels

Un estudi català confirma la relació entre la dieta i la depressió

Uns nivells massa alts de prolina a l'alimentació afecta l'estat anímic, obrint la porta a noves teràpies
:  - Mobile
Un canvi en l'alimentació faria més per la sostenibilitat del sector que no pas el decreixement | Jan von Holleben

El decreixement no faria sostenible el sistema alimentari global

Un estudi afirma que combinar un canvi en la dieta, posar preu a les emissions i repartir la riquesa és el millor camí
:  - Mobile

Nou comentari

Comparteix