Descobreixen un nou virus que menja bacteris resistents als antibiòtics

Cinc noves espècies de virus han estat descobertes a dos petits rius de Dinamarca. En un estudi publicat a ‘Microbiology Research Announcements’, un equip d’investigadors en presenta una, anomenada Fyn8, que forma part dels anomenats bacteriòfags. Aquests virus, que s’alimenten de bacteris, poden ser una gran esperança a l’hora de combatre la resistència als antibiòtics, un dels problemes de salut global més importants que patim a dia d’avui.

Descobert gràcies a la pandèmia

El descobriment, de fet, es va fer gràcies a la pandèmia de Covid-19. Com que les restriccions impedien fer estudis amb microbis al laboratori en condicions normals, alguns estudiants de la Universitat del Sud de Dinamarca van anar d’excursió per veure si, a l’aigua dels torrents, hi trobaven bacteris que poguessin ser d’interès.

Un dels que van trobar era ‘Pseudomonas aeruginosa’. Per bé que és present de manera natural al sòl i a l’aigua, i que és un bacteri generalment inofensiu en persones sanes, és un dels coneguts popularment com a ‘bacteris d’hospital’ que poden causar problemes de salut greus. En aquests entorns, a més, han desenvolupat resistència als antibiòtics, de manera que poden infectar persones amb ferides o que estan connectats a un respirador i causar-los la mort.

Pseudomonas aeruginosa | Pixnio

Una alternativa als antibiòtics que s’està recuperant

El Fyn8, precisament, va ser descobert en cultius d’aquest bacteri. Els estudiants van veure com, a les plaques de petri, hi apareixien forats. Alguna cosa estava matant els ‘Pseudomonas’. Així va ser com es va aïllar i identificar aquest virus i quatre més. De moment, però, el Fyn8 és l’únic el genoma del qual ha estat seqüenciat completament i ha estat descrit i batejat per a la comunitat científica.

Aquest tipus d”accident’, de fet, és el que va permetre descobrir els bacteriòfags a principis del segle XX. Malgrat que eren una gran promesa per combatre malalties, però, els antibiòtics van acabar sent l’opció preferida perquè, en aquell moment, eren molt més fàcils de produir que els coneguts com a ‘fags’ i, a més, un mateix antibiòtic podia servir per a diversos patògens.

Durant els darrers anys, però, tant la crisi de la resistència als antibiòtics com els avenços de la ciència han fet recuperar l’interès en els ‘fags’. En un moment on, a més, es mira de personalitzar la medicina, un virus que elimina una espècie concreta de bacteri resulta encara més interessant.

Cultiu de bacteris en una placa de petri | Universitat de Cincinatti